Spotify rykker inn i norske kiosker

Markedet for musikkstreaming tilspisser seg.

Denne uken åpner Spotify for salg av reklamefrie musikkabonnement gjennom norske 7-Eleven og Narversen-kiosker.

Streamingtjenesten inngikk tidligere i år samarbeid med Reitan-gruppen om det samme i svenske butikker.

Akkurat som i Sverige vil norske kunder få kjøpt abonnement som varer i én, tre, seks eller tolv måneder, heter det i en melding fra selskapet. Tidligere har det kun vært mulig å kjøpe såkalt premium-tilgang på nettet.

I overkant av seks millioner låter er tilgjengelig i tjenesten, og prisen er 99 kroner i måneden. En avgift på fem kroner tilkommer hvis du kjøper abonnementet over disk.

Spotify tilbyr også et gratis reklamebasert alternativ, men denne tjenesten er fortsatt lukket og krever invitasjon.

Gratisutgaven skjemmes dessuten av dårligere lydkvalitet, og fungerer heller ikke med selskapets mobile klienter, som er lansert for Nokias smarttelefoner, så vel som til Android og iPhone.

Stor konkurranse

Det er mange om beinet i markedet for musikkstreaming. Ikke minst har mange store forventninger til den norske Spotify-konkurrenten Wimp, som utvikles i et samarbeid mellom Telenor, Platekompaniet og Aspiro. Wimp er fortsatt i lukket beta, men skal angivelig åpne som betaltjeneste denne høsten.

En digi.no-leser tipser dessuten om konkurrenten Grooveshark. Det skal finnes en Windows Mobile 6-klient til denne tjenesten, samt planer om egne versjoner for BlackBerry, Android og iPhone.

Et annet populært alternativ som kan nevnes i denne sammenhengen er Last.fm.

    Les også:

Til toppen