Spotify er igjen rammet av skadelige annonser, som er sendt til gratisbrukere med både Windows, Mac og Linux. Mobilutgaven av Spotify er ikke berørt i denne hendelsen.

Annonse-hack

Spotify spredte virus og skadevare

Gratiskundene fikk mer enn de ba om.

Annonser av tvilsom og skadelig karakter har den siste uken blitt eksponert for brukere av musikktjenestens gratisalternativ, Spotify Free.

Det er brukerne selv som rapporterer om forholdet i en mye kommentert tråd i Spotify-forumet.

Etter erfaringene der å dømme har Spotify sendt ut annonser med alt fra svindelkampanjer til porno, virus og skadevare.

Meldingene indikerer at det er annonsesystemet som er kilden til problemet. Brukere med både Windows, Mac og Linux har fått sprettopp-vinduer eller såkalte «pop-unders» med jevne mellomrom i nye faner i nettleseren.

– Det er noe ganske urovekkende som skjer akkurat nå med Spotify Free. Hvis du har Spotify Free-programmet åpent, så åpnes det stadig nye faner i standardnettleseren din som leder til ulike nettsteder med skadevare og virus. Noen av dem krever ikke engang en handling av brukeren for å utføre skade, heter det i melding i forumet, som til nå har utløst over 200 svar.

Blant svarene er det mange som rapporterer at skadevaren ikke har latt seg fange opp av deres antivirusprogrammer.

We have now identified the source of the problem and have shut it down.

Skal være stanset

Spotify bekreftet hendelsen i en uttalelse onsdag. Selskapet oppgir at de har identifisert kilden til problemet og stanset angrepet.

Trolig dreier det seg om en eller annen form for skadelig utformet JavaScript som har klart å snike seg inn i annonsenettverket tjenesten benytter seg av.

Det er uklart hvor mange som ble rammet, men Spotify sier at det bare er et begrenset antall.

Her er uttalelsen fra selskapet:

«A small number of users have experienced a problem with questionable website pop ups in their default browsers as a result of an isolated issue with an ad on our free tier. We have now identified the source of the problem and have shut it down. We will continue to monitor the situation.»

Har skjedd før

Spotify har også tidligere vært rammet av en skadelig annonsekampanje, med annonser som kunne infisere brukernes datamaskiner med ondsinnet programvare i form av falsk antivirus. Selskapet beklaget på det sterkeste sist det skjedde tilbake i 2011.

Den svenske musikkstrømmetjenesten passerte i juni over 100 millioner brukere. Seneste i forrige måned markerte Spotify-grunnlegger Daniel Ek at over 40 millioner av disse er betalende kunder.

Kommentarer (8)

Kommentarer (8)
Til toppen