BEDRIFTSTEKNOLOGI

Språkteknologitips til NSB

NSB bør snart avvikle sin "tast 9 for...". Thomas Bilgram fra Nordisk Språkteknologi demonstrerer gjerne sitt fullt utviklede norskspråklige talestyrte telefonbestillingssystem.

3. nov. 2000 - 10:41

Foreløpig trengs en liten koffert med utstyr når Thomas Bilgram skal demonstrere sitt norskspråklige talestyrte telefonbestillingssystem. Men det er bare et lite spørsmål om tid før det kan nedfelles i et anlegg til praktisk og daglig bruk.

Bilgram er dansk produktsjef i et internasjonalt selskap som ble etablert i Voss for tre år siden. I dag er 125 ansatte spredd over hele Norden, unntatt Finland. Det arbeides med norsk, dansk og svensk. Nordisk Språkteknologi eies hovedsakelig av den belgiske Microsoft-partneren Lernout & Hauspie, Telenor Venture og SND som alle har en andel på 20 prosent. Lokale krefter og de ansatte har 15 prosent hver, mens 10 prosent er spredd.

- Våre produkter dreier seg ikke bare om teknologi. De har også med livskvalitet å gjøre, understreker Bilgram. De som kjenner bakgrunnen, nikker anerkjennende. Gründer Arne Gilbakken var odelsgutt da han mistet synet i en ulykke i tolvårsalderen. For ham dreier språkteknologi seg i høyeste grad om livskvalitet.

Systemet Bilgram demonstrerer på digitoday.nos arrangement Partner Search in mCommerce - Finland, Norway and Beyond bestilling av hotellrom i Norge per telefon. Det nye er at han kommuniserer direkte med bookingssytemet, uten mennesker i mellom. Databasen uttrykker seg med en naturtro kvinnestemme, hvis nordvestlandske dialekt er dempet men tiltrekkende. Den - hun - har ingen problemer med å forstå Bilgrams tydelig artikulerte dansk. Han velger by, deretter hotell, ankomstdato og antall døgn. Bare det siste misforstås, og krever en rettelse.

- Systemet kombinerer tre av teknologiene som vi arbeider med, forklarer Bilgram. - Du har talegjenkjenning for å forstå hva kunden sier, syntetisk tale for å generere kvinnestemmen, og databaseinteraksjon for å oppdatere databasen på grunnlag av samtalen.

Andre teknologier som selskapet utvikler, går på diktat og oversettelse. Bilgram er veldig glad i NetCom-videoen fra Marrakesh i 2003, der en digital tolk implementert som mobiltjeneste lar arabisktalende politi prate i sanntid med en norsktalende unge. Det er akkurat en slik framtid Nordisk Språkteknologi forbereder. Tastestyrte systemer som dem hos NSB er like foreldede som det tegnbaserte grensesnittet på dataskjermen.

- Framtiden er personlige portaler som formidler ulike tjenester gjennom en rekke forskjellige apparater. Språkteknologi vil være en sentral komponent, særlig innen brukergrensesnitt.

Selskapet er godt rustet til å møte utfordringene i et raskt voksende globalt marked. Microsoft-tilknytningen spiller ingen rolle når til og med Sun sier de vil ty til Nordisk Språkteknologi når deres talende systemer skal lokaliseres til nordiske språk. Og markedet er enormt: I 2001 vil språkteknologi selge for over fem milliarder dollar verden over, mener man. Det antas å skulle vokse til det tidobbelte i 2004.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.