Språkteknologitips til NSB

NSB bør snart avvikle sin "tast 9 for...". Thomas Bilgram fra Nordisk Språkteknologi demonstrerer gjerne sitt fullt utviklede norskspråklige talestyrte telefonbestillingssystem.

Foreløpig trengs en liten koffert med utstyr når Thomas Bilgram skal demonstrere sitt norskspråklige talestyrte telefonbestillingssystem. Men det er bare et lite spørsmål om tid før det kan nedfelles i et anlegg til praktisk og daglig bruk.

Bilgram er dansk produktsjef i et internasjonalt selskap som ble etablert i Voss for tre år siden. I dag er 125 ansatte spredd over hele Norden, unntatt Finland. Det arbeides med norsk, dansk og svensk. Nordisk Språkteknologi eies hovedsakelig av den belgiske Microsoft-partneren Lernout & Hauspie, Telenor Venture og SND som alle har en andel på 20 prosent. Lokale krefter og de ansatte har 15 prosent hver, mens 10 prosent er spredd.

- Våre produkter dreier seg ikke bare om teknologi. De har også med livskvalitet å gjøre, understreker Bilgram. De som kjenner bakgrunnen, nikker anerkjennende. Gründer Arne Gilbakken var odelsgutt da han mistet synet i en ulykke i tolvårsalderen. For ham dreier språkteknologi seg i høyeste grad om livskvalitet.

Systemet Bilgram demonstrerer på digitoday.nos arrangement Partner Search in mCommerce - Finland, Norway and Beyond bestilling av hotellrom i Norge per telefon. Det nye er at han kommuniserer direkte med bookingssytemet, uten mennesker i mellom. Databasen uttrykker seg med en naturtro kvinnestemme, hvis nordvestlandske dialekt er dempet men tiltrekkende. Den - hun - har ingen problemer med å forstå Bilgrams tydelig artikulerte dansk. Han velger by, deretter hotell, ankomstdato og antall døgn. Bare det siste misforstås, og krever en rettelse.

- Systemet kombinerer tre av teknologiene som vi arbeider med, forklarer Bilgram. - Du har talegjenkjenning for å forstå hva kunden sier, syntetisk tale for å generere kvinnestemmen, og databaseinteraksjon for å oppdatere databasen på grunnlag av samtalen.

Andre teknologier som selskapet utvikler, går på diktat og oversettelse. Bilgram er veldig glad i NetCom-videoen fra Marrakesh i 2003, der en digital tolk implementert som mobiltjeneste lar arabisktalende politi prate i sanntid med en norsktalende unge. Det er akkurat en slik framtid Nordisk Språkteknologi forbereder. Tastestyrte systemer som dem hos NSB er like foreldede som det tegnbaserte grensesnittet på dataskjermen.

- Framtiden er personlige portaler som formidler ulike tjenester gjennom en rekke forskjellige apparater. Språkteknologi vil være en sentral komponent, særlig innen brukergrensesnitt.

Selskapet er godt rustet til å møte utfordringene i et raskt voksende globalt marked. Microsoft-tilknytningen spiller ingen rolle når til og med Sun sier de vil ty til Nordisk Språkteknologi når deres talende systemer skal lokaliseres til nordiske språk. Og markedet er enormt: I 2001 vil språkteknologi selge for over fem milliarder dollar verden over, mener man. Det antas å skulle vokse til det tidobbelte i 2004.

Til toppen