Spray-ansatt jukset med to annonsekampanjer

Det var én selger i Spray Norge som klikket som en gal på annonsekampanjene til IT-Akademiet og Redd Barna. - Vi ser veldig, veldig alvorlig på dette, sier administrerende direktør Øivind Strengen i Spray Network AS.

digi.no skrev i går at IT-Akademiet la frem tall på annonsejuks på nettet.

Ifølge markedssjef Jorunn Røed i IT-Akademiet hadde de oppdaget ved hjelp av trackingssystemet til Digtective at et stort norsk nettsted hadde klikket selv på annonsekampanjen til IT-Akademiet.
Les om saken her:
Avslører annonsesvindel på stort nettsted

I dag kan digi.no fortelle at det dreier seg om Spray Network AS.

Administrerende direktør Øivind Strengen som driver den store Internett-portalen Spraystart bekrefter at dette har skjedd i forhold til to annonsører.

I tillegg til IT-Akademiet ble Redd Barna rammet av jukset.

- Vi kan bekrefte at det ved to tilfeller er oppdaget unormalt mye aktivitet i forhold til to annonsører. Det er isolert én person som har gjort dette hos oss, og personen har lagt seg flat, - det er en angrende synder. Dette er en personalsak som vi ser veldig, veldig alvorlig på, sier Strengen som også mener at det ikke er unormalt at nettstedene selv tester ut annonseproduktene på nettstedet sitt.

- Det er flere saker her. Det er naturlig at en del av klikkene kommer fra oss internt. Vi må sjekke om annonseproduktene er gode nok, mener han. Strengen avviser at det foregår juks satt i system, det vil si at det er systematisk klikking fra Spray sin side.

- Dette er enkeltstående saker hos oss hvor det ikke er noen direkte økonomisk gevinst for noen personer, sier administrerende direktør i Spray i Norge.

- Jeg tror ikke det er noen systematikk i dette i bransjen totalt, men heller enkeltsstående tilfeller. Jeg tror ikke noen andre er verre eller bedre enn oss på det området, sier han.

- Men hvordan er det med kontrollrutinene hos dere? Er de gode nok?

- Vi har gode rapporter per annonsekampanje hvor det også blir registrert hvor mange Spray-klikk som blir generert. Men det er ikke sortert ned på hver enkelt person, sier han.

Til toppen