Spray bak spakene for ny medieavis

De to svenske medieavisene Vision og Interaktiv Tid går sammen og tar sikte på å få ikke mindre enn 100.000 abonnenter av ulike nyhetsbrev leserne selv kan skreddersy. Med kapitalsterke Spray Ventures i ryggen er planen å ta innersvingen på både Dagens Industri og Resumé.

I mars i år gikk Vision Media sammen med nyhetsbyrået 25timmar og Spray-selskapet Neutron, hvor Interaktiv Tid er en del.

I det nyfusjonerte og sammenslåtte selskapet eier Spray Ventures 60 prosent og resten er fordelt på gründerne i de to selskapene.

Vision og Interaktiv Tid vil etter 1. september ha én nettutgave og én papirutgave, hvor nettutgaven er bredere rettet enn papirutgaven. Vision på nettet satser på å ha nyheter innen data/IT, media, finans og telekom, og tanken er å ha en portal med daglige, gratis nyheter og muligheter for skreddersydde nyhetsbrev som sendes via e-post. Det vil også være en børstjeneste tilknyttet nettstedet.

- Interaktiv Tid hadde papirpublikasjonen Interaktiv Affärer på papir. Dette er en papiravis som i dag kommer ut hver 14. dag, mens planen er at i november skal dette komme ut én gang i uken. Den skifter da også navn til Vision. Samtidig bytter avisen format og blir broadsheet, sier Pontus Forsström, som er redaksjonssjef for Vision til digi.no.

Det betyr at de som i dag abonnerer på Interaktiv Tid, vil få tilbakebetalt penger for gjenværende abonnementsperiode.

- Den største greia er at vi blir Sveriges største næringslivsavis-portal, og blir egentlig en utfordrer til Dagens Industri. Målet er å bli like viktig som Dagens Industri. Vi skal få 100.000 gratisabonnenter på vår nyhetsbrevtjeneste, som kan skreddersys av leserne.

Papirutgaven vil ha analyse og fordypningstjeneste, mens det vil være et bredere fokus på nettet.

Trafikken på Vision har under vårens prøvesatsing resultert i rundt 2.000 abonnenter på nyhetsbrev og trafikktall som ligger over konkurrenten Resumé.

- Under prøvesatsingen har vi hatt 30.000 unike besøkende i uken, det er tre ganger så mye som Resumé. Vi har ikke sagt noe mål for trafikk, men om vi får 100.000 abonnenter av nyhetsbrevet, kan vi bli større enn Dagens Industri, sier Forsström.

Selskapet Vision hadde en omsetning i 1998 om lag 10 millioner svenske kroner, ifølge Forsström.

- Men det er nå den store satsingen begynner, understreker han.

Til toppen