Spraykonsernet taper enorme summer. Selskapet tapte 413 millioner kroner, før finansielle avskrivninger i 1999. Samme periode omsatte selskapet for fattige 120 millioner kroner.
På Spray Ventures generalforsamling forrige uke kom de begredelige tallene for dagen.
Den svenske reklame- og mediaavisen Resumé melder at selskapet hadde rekordtap.
I praksis taper Spray-konsernet 1 million kroner hver bidige dag.
Det er e-handelsselskapene i Spray som slet mest i 1999. Denne delen omsatte for sjokkerende 4,9 millioner kroner. Portalsatsningene til Spray omsatte for til sammen 70 millioner kroner mens mediaproduktene omsatte for 25 millioner kroner.
Tapene har blitt kompensert med kapitaltilførsel fra selskapets største eier, Investor , samt salget av konsulentselskapet Razorfish.
Les om Investors syn på Spray:Fortsetter tapene for Spray kan dette true børsnoteringen for selskapet, og dermed selskapets oppkjøp av den største portalen i Danmark, Jubii. Da Spray inngikk avtale om oppkjøp av Jubii var dette på grunnlag av ett fast antall aksjer.
Investor AB: - Spray spiser penger!
Les mer om danske-kjøpet:Siden aksjeverdien i Spray, på grunn av stort fall i sektoren og elendige resultater, ikke er verd like mye i dag som da Jubii signerte avtalen, kan fusjonen være i fare.
Spray vil kjøpe Danmarks største portal
Blir det en fusjon kan Jubii sitte igjen med en langt større del av Spray, enn det svenskene hadde forventet.
Dette er uansett meget gode nyheter for Scandinavia Online, som anser Spray som sin argeste konkurrent.