Spray kan ikke kalle sitt Internett-abonnement "gratis"

Også svenskene setter Gratis Internett-kampanjene under lupen. Tilbudet til Nettavisens nye svenske eiere, Spray, er ett av dem som kan rammes.

I Norge har myndighetene og Forbrukerombudet kastet seg begjærlig over gratistilbud som nå florerer på aksessmarkedet. De har sett på sammenhengen mellom det som markedsføres av aksessaktørene og det som faktisk er realiteten i tilbudene.

Påstandene går på villedende markedsføring: Mens selve abonnementet koster null kroner, løper kostbare tellerskritt mens du surfer, mer enn det vanlige telefonsamtaler koster. Derfor har Forbrukerombudet presset frem en endring i Telenors markedsføring av sitt FriSurf- tilbud hvor det nå skal opplyses om sammenlignbare minuttkostnader.

Dessuten har det kommet inn flere klager hvor man mener at Telenor gir inntrykk at hele tilbudet er gratis.

Parallelt skjer det også en innskjerping i Sverige. Mediebladet Vision skriver i sin internettutgave at den svenske markedsdomstolen har besluttet å stoppe bruken av ordet "gratis" i Tele2s markedsføring med umiddelbar virkning. Skjer ikke dette, kan Tele2 risikere et forelegg på to millioner svenske kroner.

- Man får aldri si at noen ting er gratis om det kreves andre kostnader eller belastninger for konsumentene, sier Paul Katai til Vision. Katai er sjef for den svenske markedsdomstolen.

Dette innebærer at også gratistilbudet til Spray kan komme til å bli endret. Spray har i lengre tid markedsført med "Gratis Internet" på sin portal. Spraystart kjemper med det svenske Postens Torget om å være den nest-største portalen på det svenske markedet.

- Det her med gratis Internett har vel mest vært en parole fra vår side, sier informasjonssjef Johan Sandstrøm i Spray. - Så fort kunden tar kontakt med oss snakker vi om at det kommer kostnader for lokaltakst i tillegg. Det står også på talonger og liknende, sier han til svenske Vision.

Spray har i tillegg til å være en innehaver av en portal og en menge nisjenettsteder også kjøpt opp flere tilbydere av gratis internettaksess den siste tiden. Oppkjøpet av to konkurrenter (BIP - 67 prosent og SSBS 2 - kundene) skal gjøre dem i stand til å tilby gratis abonnement til 350.000 kunder.

Målet er å bli den ledende aksesstilbyder på det nordiske markedet og med ytterligere europeiske ambisjoner, spesielt rettet mot Tyskland.

Dommen mot Tele2 innebærer imidlertid ikke at Spray må endre sin markedsføring av aksessvirksomheten. En slik sak må behandles separat av forbrukermyndighetene i Sverige.

Til toppen