Spray over alle på SIME

Arrangøren Spray var ubeskjeden nok til å kapre tre priser og feie alle nordiske konkurrenter av banen under årets SIME-utdeling. Dessuten tok svenskene seks av åtte priser, mens Norge ikke engang var nominert til finalerunden i noen av kategoriene.

I fjor vant Aftenposten beste skandinaviske webtjeneste med skryt om god oppdatering, funksjonell design og effektiv bruk av båndbredde. I tillegg fikk New Media Science en spesialeffekt-pris for sitt Asteroids-spill med utnyttelse av java og global "high-score".

I år var ingen norske nominert i noen av kategoriene til den nordiske konkurransen under Scandinavian Interactive Media Event (SIME).

I tre dager har de fremste kapasitetene innen multimediemiljøene i Norden vært samlet i Stockholm for å knytte kontakter og finne nye forretningsmuligheter. En integrert del av av SIME har vært Scandinavian Interactive Media Awards, en prestisjetung konkurranse mellom de beste produksjonsselskapene innen multimedia.

Svenske Spray Interactive Media Group står som hovedarrangør av konferansen og stakk da også av med Grand Prix-prisen for sitt arbeid med nett-tjenesten til Electrolux i Sverige. Dette er den gjeveste prisen under SIME,. men Spray vant óg med Electrolux i kategorien for beste design. Juryen mente Electrolux-tjenesten er full av overraskelser og utnytter mediet fullt ut. Ekspertene konkluderer med at tjenesten fremstår som "en sterk og effektiv presentasjon av merkevaren".

Spray var i tillegg best i kategorien for onlinespill med et arbeid for Hennes & Mauritz, mens de svenske samarbeidspartnerne Netch og Brand Management fulgte hakk i hæl på Spray med to gull for netshopping-stedet NK Hallen. Juryen mente at NK Hallen setter fremtidens standard for onlinebusiness og har virkelig satt fart på internetthandelen i Sverige. NK Hallen fikk prisen både for beste skandinaviske tjeneste og beste interaktive mediestrategi.

Norge var i det minste representert i nominasjonskomitéen, der til sammen syv personer fra Norge, Sverige, Finland og Danmark hadde valgt ut finalekandidatene. Designer Tone Bergan i Union Design sto sammen med utviklingssjef Per Siljubergsåsen i Mogul Media for de norske innslagene under SIME i denne komitéen.

I tillegg talte Birger Magnus, visekonserndirektør i Schibsted og styreformann i SOL, til SIME-deltagerne.

Dette er vinnerne i syv kategorier pluss Grand Prix, den nordiske multimediebransjens Oscar:

1. Grand Prix: Spray for www.electrolux.se

2. Beste design: som over

3. Beste onlinespill: Spray for www.hennes.mauritz.com (Rocky Game)

4. Beste skandinaviske nettsted: Netch og Brand Management for www.nk.se (NK Hallen, et svensk nettshoppingssted)

5. Beste interaktive mediestrategi: som over

6. Beste tekniske løsning: Talentum OY for www.duuni.net (Et finsk nettkonsept)

7. Beste innhold: Blixt for www.remotecom.se/blixt (svensk avis som har laget sin egen nettavis)

8. Beste CD-ROM: Networkers BBDO/SPU Darwin for Lego (dansk reklamebyrå med CD-plate for Lego)

Til toppen