Spray sparker nettkremmere

Det svenske Internettselskapet Spray omorganiserer e-handelsdivisjonen i selskapet, og sier i den anledning opp ti ansatte. Men Spray er ikke alene. Også andre svenske nettselskap bruker øks på utgiftene.

Etter at markedet flatet ut tidligere i år, har de tidligere så ressurssterke Internett-selskapene fått problemer med pengene.

Den svenske næringslivsavisen Dagens Industri melder i dag om Sprays siste initiativ til å kutte kostnader for å stramme inn livreima. Selskapet, som ønsker å komme seg på børs innen årets slutt, må reorganisere.

Det er selskapets e-handelsselskaper Ingo (som selger dataspill over nettet) og Sumo (som selger datautstyr) som slås i sammen. Begge selskapene eies av Spraysfæren. Ved samordningen av disse to selskapene blir en tredjedel, ti personer, av arbeidsstokken overflødig.

Også børsdebutanten LetsBuyIt.com merker at livreima strammer ubekvemt. Selskapet er basert i 14 land, noe som fordrer en del reising. Dette skal det nå bli slutt på, ved å innføre videokonferanser i stedet, skriver Dagens Industri.

Men dette er ikke det eneste. Spray Sverige har hatt problemer med å holde hva de lover til sine kunder.

Selskapets Internett-kunder raser mot selskapets fast-pris tilbud. Spray tilbød nemlig sine kunder å surfe 100 timer til en fast og rimelig pris. Dette tilbudet ble tatt i mot med åpne armer av i alt 20 00 svensker, noe Spray etter eget utsagn ikke hadde regnet med.

Derfor kuttet Spray minuttene man kunne surfe fra 100 til 30, men tok seg like mye betalt.

Et lignende markesstunt ble utført av norske CyberCity tidligere i år, noe som fikk kundene til å gå amok. Det samme skjedde med 500 av Sprays kunder, som sendte inn illsinte protestbrev mot selskapet.
Les mer om CyberCity-saken:
Utskjelt ISP tar kritikk, skylder på UUNet
-Vi har gjort en blunder og beregnet interessen feil. Vi trodde de som surfet middels mye skulle bite på, men det var i stor grad storsurferene som deltok i tilbudet, sier Anders Ericsson, direktør i Spray, til Dagens Industri.


Siden interessen ble stor blant de tyngre brukerne tapte Spray penger på tilbudet.

Til toppen