Spray vil kjøpe Danmarks største portal

Svenske Spray vil kjøpe Jubii.dk, Danmarks største portal og bygger en av Europas største internettportaler. Dermed får pan-SOL kamp om internettbrukerne når Schibsted-tjenesten børsnoteres senere i år.

Svenske Spray, som i fjor høst kjøpte norske Nettavisen, sikrer seg nå retten gjennom en opsjonsavtale til å kjøpe alle aksjene i Juubi.dk. Jubii er Danmarks største portal med 1,5 millioner unike besøkende i måneden og 55 millioner sidevisninger.

Dermed er SOL kanskje ikke størst i Norden lenger og må se seg slått på europeisk nivå . Dette kan blant annet få konsekvenser for verdifastsettelsen av SOL som ikke minst blir gjort på grunnlag av at selskapet har innehatt en nummer én posisjon i internettmarkedet i Norden.

- Jeg tror ikke Sprays oppkjøp av Jubii truer verdien SOL vil få når de går på børs, selv om det selvfølgelig ikke er noen god nyhet. SOL har fått sving på sin nordiske samordning, mens Spray må slite med mange merkevarer og navn, sier en analytiker til digi.no som følger SOL-eier Schibsted og nettmarkedet tett.

SOL har bygget et felles morselskap, kalt Pan-SOL, som samler de fire nasjonale portalene i Norden, SOL AS i Danmark og nOrge, Passagen i Sverige og Sirkus OY i Finland.

Jubii ble startet i 1995 av tre gründere. Nå kommer Spray til å kjøpe ut halvparten av selskapet gjennom de tre gründerne og den andre halvparten fra det danske riskkapitalselskapet Dico.

Jubii er i samme vektklasse som den svenske utgaven av Spray.se og fører til at Spray i Norden får fire millioner unike brukere, skriver Spray selv i en pressemelding.

I januar i år kjøpte den britiske nettauksjonstjenesten QXL.com opp auksjonstjenesten til Jubii. QXL er gjennom oppkjøpet av Jubii Auksjon og DinSide Auksjon den hardeste konkurrenten til SOL/Bid2Day på nettauksjoner i Norden.

- Vi når i dag 85 prosent av de danske internettbrukerne. Som en del av Sprays europeiske nettverk får vi de best tenkelige forutsetningene for en fortsatt utvikling av våre idéer, sier Henrik Sørensen, administrerende direktør og en av Jubiis gründere.

Sammen med de to andre gründerne Kasper Larsen og Martin Thorborg driver han i dag et selskap som etter fem års drift har 75 ansatte i København. Oppkjøpet kommer ikke til å endre profilen og ledelsen i den danske virksomheten.

Spray startet også samme år og har, i motsetning til Jubii som kun har drevet i Danmark, hatt internasjonale ambisjoner.

Blant annet er konsulentselskapet Razorfish en del av Spray-sfæren. Spray med sitt portal-nettverk og gratis aksess-ambisjoner er etablert i Norge, Sverige, Frankrike, Italia, Tyskland og Tsjekkia med underportaler som har egne navn. Til sammen skal Spray ha seks millioner brukere i hele Europa med 450 milllioner sidevisninger i måneden.

Jubii skal bli en lokal enhet innen Spray-nettverket og kommer til å få en sentral rolle innen de nye community og nettsamfunnsfunskjonene som Spray bygger opp i sitt nettverk av portaler. Til forskjell fra Sverige og Norge er danskene mer opptatt av sosial omgang på nettet enn nyheter.

- Vår strategi med å bygge ut et nettverk av entreprenørdrevne portaler med tydelig lokal forankring har gitt oss en sterk posisjon som en europeisk utfordrer til de store amerikanske portalene, sier Johan Ihrfelt, konsernsjef i Spray og en av gründerne.

I pressemeldingen fra Spray hevder de å være Nordens største og en av Europas fem største. Det er ikke oppgitt noe kjøpesum.

Ledelsen i SOL sitter i dag i et nordisk møte i Stockholm og var ikke tilgjengelig for kommentar da digi.no prøvde å kontakte dem. Heller ikke Nextra-representanter (tidligere Telenor Nextel) var på plass.

Til toppen