Spray vil ramme deg inn

Ansvarlig redaktør Jan Omdahl tyr til giraffen og andre afrikanske dyr for å bygge opp Sprays "sjarmerende identitet". Men sjarmen stikker ikke dypere enn at Spray gjør sitt beste for å hindre at brukerne får oppleve verden utenfor portalens egne rammer.

Tidligere i dag ble Sprays nye Internett-portal lansert i Norge. Målsettingen er i første omgang å bli en av de to-tre ledende aktørene i markedet. Ansvarlig redaktør for portalen, Jan Omdahl, selger inn nykommeren som "den personlige portalen", eller "din venn på nettet".

 

Ifølge Omdahl skal portalen være i kontinuerlig utvikling, og nye tjenester og kanaler vil bli lansert fortløpende. Allerede fra dag én kan imidlertid Spray-portalen vise fram et bredt spekter av informasjon og tjenester basert på samarbeid med en rekke eksterne innholds-og tjenesteleverandører:

  • A-pressen (lokale nyheter)
  • Astrology.net (astrologi)
  • Bitcon (programvare)
  • DinSide (forbrukertjeneste)
  • digi.no(IT-nyheter)
  • Freetrax (musikk på MP3)
  • Interkort (elektroniske postkort)
  • IT-avisen (telestoff)
  • Natt og Dag (klubb- og konsert-tips)
  • Nettavisen (generelle nyheter)
  • Origo (nettadressekatalog)
  • Smart (reiser)
  • Sportsprofiler (idrettskjendisers hjemmesider) og
  • Zoom (elektronisk handleguide).

Knut Ivar Skeid, administrerende direktør i Nettavisen AS, Sprays norske datterselskap, tror den nye portalen vil lykkes fordi den ikke sender brukerne ut etter et klikk eller to, slik f.eks. Startsiden og SOL gjør det.

- Alt innhold og alle tjenester vil foregå innenfor Sprays rammer, forteller Skeid, som tror den nye portalen blir en av de største i Norge "i løpet noen måneder" blant annet fordi brukerne kan skreddersy sine egne, personlige brukerprofiler.

Du får imidlertid ikke alt du trenger på portalen. Ifølge Omdahl gir innholdsleverandørene kun et utvalg av sine saker til Spray.no. Vil brukeren dypere, må han eller hun gå direkte til innholdsleverandørens sider.

Inntektene skal hovedsakelig baseres på annonser og ulike former for salg og samarbeid rundt e-handel, opplyser Omdahl.

Portalen, som skal selge annonsene sine selv, har totalt 12 medarbeidere. Tre av disse jobber redaksjonelt. Omdahl sier at de vil bli noen flere før jul (både salg, markedsføring og redaksjon skal styrkes), og etter jul vil vil det ansettes "betydelig flere".

Når det gjelder et eventuelt tilbud om gratis Internett, slik Spray-portalen i Sverige tilbyr, sier Skeid at dette foreløpig ikke er aktuelt i Norge.

Til toppen