I den grad DVD-innhold kan sammenlignes med Cola, har Herr Jon Johansen bidratt til å gi deg og meg tilbake muligheten for å helle Cola over i valgfri beholder og drikke den som vi vil, med eller uten sugerør. For feinschmeckere og folk som ikke kan eller liker å drikke av flasken, er dette en forbedring av produktet.
Imidlertid snakker vi her om en magisk Cola - en slags evighetscola. Det er lovlig å helle Cola over i glass og nyte den sammen med sine venner.
Det er ikke bare lovlig, men også fornuftig å helle Cola over i en annen flaske og bruke denne i festlig lag, da den originale Cola-flasken blir
slitt ved bruk. I Norge er det sågar lovlig å spandere på sine venner, så lenge en sitter sammen og ingen tar med seg Cola hjem etter sammenkomsten.
Det er også lov å selge den originale Cola-flasken når en er lei av smaken eller er nøden på penger.
Det som ikke er lov er å fylle glasset til en kamerat, som deretter tar den med seg hjem og fyller glasset til sin kamerat osv.
Grunnen til at vi har denne loven er ganske selvfølgelig - den som brukte 100 000 000 dollar på å lage det som kopieres, klarer ikke å overleve
dersom han bare får tilbake 30 dollar for den første kopien, og alle kopierer fra denne. Dersom noen i hele tatt vil ha DVD-innholdet, så er det
soleklart at noen må gi mat til de involverte, og belønning slik at de fortsetter å underholde oss, og jeg kan ikke se noe mer rettferdig enn at
denne kosten blir fordelt på alle de som bruker innholdet.
Alle konsumentene har en viss interesse av å livnære dem som produserer det de konsumerer.
Imidlertid er jeg sterkt kritisk til metodene bransjen bruker for å videreføre en betalingsmodell som ikke stemmer med mulighetene i verden slik de har blitt. Jeg vil ikke underkaste meg å kjøpe Windows for å se DVD på PC, bare fordi andre operativsystem som jeg liker bedre ikke er
"godkjent" av de som produserer DVD-innhold.
Dette, kombinert med at bransjen gang på gang fortsetter å ta seg betalt etter at en film har tjent seg inn etter 4 uker på kino, forteller meg at
dagens betalingsmodell er urettferdig mot konsumentene - de betaler alt for mye i forhold til det de får. Når folk gjentatte ganger betaler
blodpris for produkt, er det bare naturlig at de vil ta igjen for dette.
Jeg mener bransjen har seg selv å takke for denne lite konstruktive situasjonen.
Når det er sagt, mener jeg ikke at det er riktig å pirat-distribuere DVD-filmer for å jevne ut forholdet. De fleste aktører i bransjen vil jeg tro priser sine produkter etter hvilke kostnader de har, og tar en rimelig belønning for investering og strev. Disse vil også bli rammet av piratdistribuering.
Jeg mener underholdningsbransjen selv bør begynne å kikke på alternativer til den nåværende belønningsmodellen, som grunner i platene til
sveivegrammofonen. Det var en tid før denne også, og da måtte trubadurene arbeide for føden. Hver gang.
Les også dette om DVD-Jon:
-
Jurist mener Økokrim står svakt mot DVD-Jon
Nye regler nuller rettssaken mot DVD-Jon
Forsvarte DVD-Jon i en fei
Aktor grillet DVD-Jon i nesten syv timer
DVD-saken: - Johansen knekket ikke koden
DVD-Jon: Fant nøkkel som åpnet DVD-riket
Aktor i DVD-saken: - Dette er gjengkriminalitet
DVD-Jon i retten mandag