Sprikende anslag av mobilmarkedet

Begge har Nokia på topp. Ellers spriker anslagene til Strategy Analytics og IDC noe.

Analyseselskapene Strategy Analytics og IDC har levert hver sin analyse av hvordan det globale markedet for mobiltelefoner utviklet seg i fjerde kvartal i fjor og i hele 2005.

For fjerde kvartal oppgir Strategy Analytics at markedet har vokst med 24,6 prosent til 244,9 millioner enheter, sammenliknet med fjerde kvartal 2004. Tilsvarende anslag fra IDC er 19,3 prosent vekst til 245,2 millioner enheter.

For hele året anslår Strategy Analytics at markedet har vokst med 19,1 prosent til 810,5 millioner enheter, mens IDC mener veksten er 16,7 prosent til 825,5 millioner enheter.

Begge anslagene avviker fra Nokias, som i går vurderte markedet i 2005 til 795 millioner enheter, 24 prosent flere enn i 2004.

Overslagene over de viktigste leverandørene er noenlunde sammenfallende.

Det er i områder som India og Afrika at etterspørselen har økt mest.

Dette er tallene til Strategy Analytics:

Strategy Analytics tror markedet neste år vil vokse til 930 millioner enheter, altså med litt under 15 prosent. IDC gir ingen anslag for 2006, annet enn at det forventes «fortsatt solid vekst». Nokia tror på beskjedne ti prosent vekst i 2006.

IDCs anslag ser slik ut:

Til toppen