Sprikende prognoser for nettannonsering

Estimater for 1998 spriker mellom 80 og 200 millioner i annonseomsetning på Internett. Carat Mediakanalen er mest optimistisk og har foreløpig høyeste bud inne. Andre stiller seg avventende, men tror markedet vil ta av - snart.

En ringerunde til ulike medierådgivere, aktører og observatører viser at 1998-prognosene varierer sterkt. Markedsdirektør Pål Gulsrud i Carat Mediakanalen sier til digi.no at deres nyeste estimat ligger på 200 millioner netto. Dette er det samme tallet de gikk ut med i august i fjor

- Vi har et tall på 200 millioner netto, og dette tallet er relativt nylig revidert. Vi merker at etterspørselen etter annonsering på Internett vokser. Her er det to faktorer som spesielt spiller inn; for det første at det er behov for å se på nye muligheter; for det andre er Internett en mediekanal som er enormt overfokusert i forhold til dens betydning i medieplaner i dag. Men dette er ting som vil jevne seg ut, sier Gulsrud.

I den andre enden av skalaen finner vi MediaCom, med den mest beskjedne prognosen.Viseadministrerende direktør Arne-Inge Christophersen forteller at Media Com var forsiktig i sine prognoser i fjor, og vil være det samme i år.

- Vi tror markedet vil være på mellom 80 og 90 millioner kroner netto etter rabatter og før provisjoner. Jeg tror ikke på en vekst i annonsering på Internett før siste halvår av 1998, sier Christophersen til digi.no.

I et mellomsjikt blant prognosene ligger Media Marketing og SOLs informasjonssjef Lasse Gimnes. Begge tror annonsemarkedet i 1998 vil lande på rundt 150 millioner kroner.

- Vi holder fremdeles på vår prognose fra september i fjor på 150 millioner kroner netto. Dette tallet er på norske annonsørers forbruk på annonser, som er inkludert utlandet. Det er for tidlig å revidere prognosene for 1998 allerede i januar, sier Per Gauslaa, mediadirektør i Media Marketing.

Lasse Gimnes, informasjonssjef i Scandinavia Online (SOL), vil ikke opplyse annonseestimater for Internett verken for SOL eller komme med generelle prognoser fra SOL. Tidlig i fjor lød de optimistiske tonene fra SOL på rundt 300 millioner kroner.

- Dette er tall vi nå vil holde for oss selv. Men rent personlig håper og tror jeg annonsemarkedet på Internett vil ligge på 150 millioner kroner netto, sier Gimnes, som har tro på at markedet beveger seg i riktig retning.

- Vi ser at markedet utvikler seg positivt. Flere og flere, i hvert fall de over 50 år, oppdager at Internett er en effektiv kanal å annonsere på. Men jeg tror ikke akkurat at annonser for spaserstokker på Internett ville slått an. Når standarder er på plass for målinger av markedet, vil det ta av. I dag prater nettsteder forskjellig språk og er ikke samstemte, sier Gimnes.

I Reklameformidling opererer man fremdeles med prognosene utarbeidet i fjor høst på 120 millioner kroner, opplyser direktør Rune Danielsen.

- Vi skal utarbeide et revidert estimat i nærmeste fremtid. I den forbindelse ser vi på to mulige samarbeidspartnere for en spørreundersøkelse som skal danne grunnlag for ny prognose. Undersøkelsen vil sannsynligvis bli utarbeidet i løpet av januar, forteller Danielsen.

- Jeg er overbevist om at markedet vil bli lavere enn vi tidligere har regnet med. Markedet viser seg å være mer avventende enn det vi tidligere trodde det ville være. Markedet skal inn i en vekst, men det er vanskelig å vite akkurat når, sier Danielsen.

I forrige uke kom reklamebyrågruppen ThunderHouse Media med sin prognose på 100 millioner her på digi.no. Direktør Jan Grønbech uttalte den gang at en tredobling av annonsemarkedet er mest realistisk for 1998.

Ved Senter for Medieøkonomi opplyser daglig leder Anders Brun at man fremdeles holder på tidligere prognoser på 135 millioner brutto og rundt 90-100 millioner netto.

- Vi traff godt med våre estimater for 1997, og regner med å treffe for 1998 også. Vi venter en betydelig vekst i forhold til 1997, men Internett vil ennå ikke bli det reklamemediet mange påstår. Hos annonsører går det tregt og etterspørselen er treg. Men vanen er iferd med å endres mange steder, og stadig flere legger inn Internett i medieplanene, sier Brun.

Prognoser for annonseomsetning på Internett for 1998. Nettotall (etter rabatter).

Prognoser:
Carat 200 millioner
Media Marketing 150 millioner
SOLs Informasjonssjef Lasse Gimnes 150 millioner
Reklameformidling 120 millioner
ThunderHouse 100 millioner
Senter for Medieøkonomi 90-100 millioner
MediaCom 80-90 millioner
Til toppen