Stabler på beina Restplass.no

Er du en somlepave eller har du rett og slett alt for dårlig tid? Da kan en norsk nettgründer ved navn Jason R. Eckhoff hjelpe deg: Restplass.no skal kapre det som er igjen av restplasser innen norsk reiseliv.

Norske Jason R. Eckhoff har bestemt seg for å utfordre en reislivsbransje i omveltning: Han vil kapre segmentet for lavprisreiser og "siste-øyeblikks-kjøp" og har kapret domenet Restplass.no. Eckhoff jobber i dag som markedssjef i et forvaltningsselskap og er ute etter investorer innen reiselivet som tenner på geskjeften han fungerer som prosjektleder for.

- I første omgang er jeg på jakt etter en strategisk partner, gjerne en stor reisebyråkjede, for raskt å kunne etablere Restplass.no som en ledende aktør, sier han til digi.no og påstår at 50 investorer allerede har vist sin interesse, kontakter han blant annet har fått gjennom First Tuesday.

Han sier også at det har vært et konkret tilbud fra en reiselivsaktør som ønsker å bruke Restplass som en ny distribusjonskanal.

- Jeg har luktet en del på reiselivsnæringen og kan konstatere at norske reisebyråer til nå har vært "altfor treige" med å komme på nettet. De store kjedene sakker akterut og etter hvert vil de få panikk, mener han.

Ett av unntakene er Ving-gruppen som i forrige uke lanserte en ren merkevare kalt Ombro.com. Ving prøver å være føre var i forhold til konkurrentene og bryr seg ikke så mye om eventuell kannibalisering i forhold til for eksempel Ving.no som etter hvert har fått stor trafikk.

Eckhoff mener likevel at aktørene ikke er fokusert nok når de tenker Internett:

- I fremtiden vil ikke kundene ta seg tid til først å gå inn på Ving.no, så Star-Tour.no, Saga.no og så videre. De vil heller søke seg til en referansetjeneste som summerer det som er av tilbud der ute, mener han og snakker strengt talt om en inngangsportal for reiselivet.

- Drømmen min er at folk vil slå direkte opp på Restplass.no når de tenker på restplasser. Vi skal forhåpentligvis opp med tjenesten i første kvartal og skal bruke året og en massiv markedsføringskampanje på å bygge oss skikkelig opp. Vi skal bli kjent blant samtlige mennesker på nett, sier en svært ambisiøs nettgründer.

Han støtter seg til en undersøkelse gjort av SOL i fjor som etter sigende skulle vise at 87 prosent av de 1.000 som svarte ville bestille resplasser via nett hvis de hadde sjansen.

- Vi blir en nisjeoperatør innenfor et enormt stort marked på 1,9 millioner tilkoblede mennesker, sier han.

Konseptet til Restplass.no er til forveksling likt Lastminute.com, en britisk tjeneste startet våren 1998 med norske Venture Partners inne på eiersiden sammen med blant andre Arts Alliance, et ventureselskap startet og ledet av nordmannen Thomas Høegh.

Eckhoff hevder imidlertid at han ikke har Lastminute.com som forbilde.

- Jeg har startet med blanke ark og stiller spørsmålet om hva forbrukerne er mest tjent med, sier han og sier at de vil kun fokusere på reiseliv og salg av restplasser. Billig.

- I motsetning til for eksempel Lastminute, som fungerer som en guide til brukerne og er avhengig av partnere, skal vi selv selge billetter over nett, med et eget serviceapparat. Vi blir altså et virtuelt reisebyrå på nett, selv om dette ikke vil skje i første runde, sier han.

Ekchoff har ikke spesielt mye erfaring med arbeid fra Internett fra før - selv om han sier at han begynte å programmere i Basic da han var 12 år og er svært interessert i IT generelt. Han er utdannet eksportøkonom med fem års studier/arbeid i Frankrike og med etablering av utenlandskontor både i Paris og London.

Han må altså støtte seg til andre ressurspersoner med spesiale innen IT, Internett og reiseliv. Blant andre har han fått med seg Espen Hjulstad på eiersiden, en mann med ti års erfaring fra reiselivet - pluss noen designere og teknikere som jobber på nettløsningen. Til sammen skal han ha fem samarbeidspartnere i år.

De er allerede i gang med å lage medlemstjenesten Reiseliv.no som vil være gratis for brukerne. Eckhoff skal først og fremst satse på Norge, men mener veien til internasjonal ekspansjon er kort.

- Vi har foreløpig ikke lagt opp noen internasjonale strategi, men vi har stor tro på vårt eget konsept. Vi vil enkelt kunne ekspandere på et noe senere tidspunkt gjennom eksklusiv rett på domenet: www.LowfareTravels.com.

Til toppen