Stadig dyrere å være stor på internett

Å selge på nettet skulle være så billig, men nye tall at de store nettaktørene er låst i en investeringskrig.

Under dotcom-årene ble internett hyllet som et instrument til å senke kostnadene for drive butikk - selv de minste skulle kunne konkurrere med de største på lik fot fordi alle kunne lage en nettside.

Dette viser seg å være stadig mer feil - internett er blitt en kanal som favoriserer de største. Ferske tall viser nå at de store aktørene slåss med hverandre om hvem som kan investere mest i sine løsninger, noe som fører til sterkt voksende IT-investeringer.

Det kan dermed se ut som de største aktørene driver en investeringskrig med hverandre for tiden, mye drevet av Googles økende makt og inntekter.

Google kan med sin høye aksjekurs bruke emisjonspenger på å forsøke å investere seg frem. IT-budsjettet til Google i 2005 endte på 838 million dollar - hele 5,6 milliarder norske kroner. Dette er en dobling fra 2004 til 2005, skriver Wall Street Journal.

Trenden understrekes av Google nylig informerte om videre "substansiell vekst" i investeringene i år.

Også Microsoft som har den bredeste lommeboken bruker stadig mer på IT. Selskapet skiller ikke ut tall, men bruker rundt 15-12 prosent av sine inntekter på investeringer i utstyr og utvikling.

Nylig advaret Microsoft også om investeringskrigen. Inntektene fra MSN, selskapets nettsatsning, vil falle i regnskapsåret 2006 fordi man må utvikle nye applikasjoner, fortalte selskapet.

For å holde på sin plass og ta eventuelt ta tilbake noe av det tapte, så verdens største nettbutikk og eier av søkemotoren A9 seg nødt til å bruke 451 millioner dollar på IT i fjor. Dette vil vokse med 30 prosent i år, tror amerikanske analytikere.

Også eBay måtte bruke 36 prosent mer på utvikling i fjor selv om inntjeningen stod stille fra 2004 til 2005. I tillegg kjøpte ebay Skype for 16,2 milliarder norske kroner.

Til toppen