Institutt for informatikk i Oslo: IT-utdanningens andel av norske universiteter og høyskolers samlede produksjon av kandidater er i tilbakegang, viser tall fra Eurostat. (Bilde: Per Ervland)

Stadig færre tar IT-utdanning

Europas arbeidsgivere har to ulike tolkninger av fenomenet.

Denne uken kjøres en rekke arrangementer i Europa for å fremme IT-kompetanse blant ungdom, den såkalte e-Skills Week 2012. Blant disse er IKT-Norges konkurranse «Drømmeapp».

Eurostat har brukt anledningen til å publisere tall rundt temaet «IT-kompetanse innen EU og EØS» (Computer skilles in the EU27 in figures, pdf, 4 sider). I tillegg til «EU27» viser tabellene viser også tall for Island, Norge, Sveits, Kroatia, Makedonia og Tyrkia.

Tabellen nedenfor viser hvilken av universitetenes og høyskolenes samlede produksjon av kandidater som har tatt en grad innen IT (informatikk).

Den sammenlikner dette med andelen av to utvalgte aldersgrupper som en gang har betjent en datamaskin.

Statistikken synes å peke på at land med generelt sett høy IT-kyndighet tenderer til å produsere stadig færre informatikere.

Innen Norden er dette spesielt påfallende: Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige har alle svært IT-kyndige befolkninger (over 90 prosent har betjent en datamaskin). Alle viser også klar tilbakegang i antall nyutdannede informatikere. For Norge, som i 2005 var helt i Europa-toppen, faller andelen fra 5,8 prosent til 4,0 prosent. Vi følger Storbritannia, som faller fra 5,9 prosent til 4,0 prosent. Sverige faller fra 3,9 prosent til 2,9 prosent.

Norge er forbigått av land som Tsjekkia, Hellas, Spania, Malta og Makedonia.

I en uttalelse fra den europeiske sammenslutningen av arbeidsgiverorganisasjoner FedEE (Federation of European Employers), pekes det på at Skandinavia har vært ledende gjennom framveksten av den digitale alderen, og at det er illevarslende å se at andelen uteksaminerte informatikere viser en fallende tendens.

– IT er blodet som holder liv i Skandinavias økonomi, men nå er ikke hjertet sterkt lenger, heter det.

Samtidig peker generalsekretær Robin Chater i FedEE at utviklingen kan tolkes på en annen måte.

– I skandinaviske universiteter og høyskoler er IT i stor grad integrert i studentenes arbeid. Et flertall av kandidatene innen realfag, samfunnsvitenskap og til og med kunstfag har anvendt avansert IT i løpet av sine studier. Faktisk kan en høy andel IT-utdannede kjennetegnet visse faser i et lands økonomiske utvikling, som i Makedonia, der 8,1 prosent av alle ferdige kandidater i 2009 hadde informatikk som hovedfag.

Til toppen