Stadig flere betaler for småting på nettet

Bruken av småpengesystemer vokser raskt. eSolutions fikk et friskt underskudd, men er likevel svært happy om dagen. Nå selger selskapet to døtre til IBM.

Under dotcom-tiden drømte en lang rekke aktører om å selge innhold, tjenester og mindre varer gjennom nettbaserte kontosystemer. For med en transaksjonspris på rundt én krone kan man ikke bruke Visa-kort på nettet når man bare skal betale 50 øre.

Ting har tatt tid, men nå øker bruken av småpengesystemer jevnt og trutt. En av de største aktørene i Norge – eSolutions – har nå 120.000 brukere, forteller Raymond Klavestad. Selskapet har signert 160 nettsteder og nettaviser på partnersiden.

I utgangspunktet ser ikke regnskapene så lystige ut. 2002-tallene viser en omsetning på 23 millioner kroner og et blodrødt resultat på minus 15 millioner kroner. Likevel er Klavestad godt fornøyd.

- Underskuddet skyldes at vi tok de fleste investeringene i fjor. Vi kjøpte opp tre selskaper - Subclearing, Vivectra og Targeted - skrev av goodwill, bygget opp infrastruktur og etablerte oss i Sverige. Basert på dette er det en veldig bra resultat, sier Klavestad til digi.no.

Vi er i rute med våre planer og prognoser. Første kvartal var enda bedre. Målet for 2003 er å gå i overskudd. Går alt etter planen trenger vi ikke å hente mer penger. Etter planene skal vi ha 200 brukersteder og 200.000 brukere i løpet av året.

For å nå målet, rydder Klavestad opp og selger to av sine satsinger til IBM Norge. For "noen millioner kroner" overtar IBM Norge Validsign (programvare) og PKI Consulting (konsulentselskap) med åtte ansatte, skriver Finansavisen. De to selskapene arbeider med digitale sertifikater.

- Vi synes det er hyggelig at IBM Norge er interessert i det vi har bygget opp, forteller Klavestad.

Klavestad forteller at selskapet snart skal lansere sine nye verdikort gjennom Narvesen. Med pinkoder vil man kunne kjøpe tellerskritt på Sense-mobiler og andre tjenester/varer på nettet.

eSolutions eies av Faktab Finans AB (33 prosent), Reitan (12 prosent), TV2 Invest og de ansatte.

Les mer om oppkjøpet på hjemmesidene til IBM.

Til toppen