Stadig flere betaler over mobiltelefon

Stadig flere velger å betaler tjenester med sin mobiltelefon, til glede for Telenor Mobil.

Bruk av mobile løsninger, der PKI (public key infrastructure) anvendes til sikring av mindre betalingstransaksjoner, har bidratt til en større interesse mot bruk av mobiltelefon som bærer.

Telenor Mobil har hatt tilbudet med betalingstjenesten SmartPay i samarbeid med DnB i over ett år nå. Antall kunder som benytter seg av tjenesten er ikke kjent, men informasjonssjef Esben Tuman Johnsen bekrefter at Telenor Mobil har mellom 150.000 til 200.000 transaksjoner i måneden.

SmartPay er en betalingsløsning som knytter brukerens bankkonto opp mot en digital kanal, som for eksempel mobiltelefonen. Alternativt kan brukeren betale via telefon, Internett og digital TV.

Betalingen skjer enten fra bankkonto eller med kontanter via mobilen, som gjør det til et fleksibelt betalingssystem.

- Du kan betale fra hvilken kanal du vil og med hvilken konto du vil. Transaksjonen blir uansett utført uten at person- eller kontoopplysninger blir sendt ut på nettet, forteller Johnsen.

Ettersom bankkontoen alltid er tilgjengelig på mobiltelefonen kan brukeren kjøpe en rekke varer og tjenester uavhengig av tid og sted. Tjenesten heter MobilHandel og Telenor Mobil har etter å ha vært operativ i et drøyt år i dag 700.000 registrerte brukere.

Den mest populære tjenesten er å lade kontantkort, der brukeren ganske enkelt sender en tekstmelding og ber om å lade for et bestemt beløp. Pengen blir trukket ved at brukeren sender et kortnummer til Telenor.

Brukeren betaler enten via nettbank eller bankgiro ved å fylle ut kontonummeren og kid-nummer. Mobilkontoen blir tilført penger enten fra nettbank, kontofon eller giro. Alt brukeren gjør er å registrere seg med kid-nummer for å identifisere seg.

Mobilhandel anvendes gjerne til mindre beløp som for eksempel å kjøpe brus fra en brusautomat, betale for en kino-billett eller kjøpe en DVD.

Telenor Mobil belaster med et transaksjonsgebyr på en krone fra mobilkonto mot normalt 2 kroner og 50 øre fra mobilkonto. Gebyr kommer enten på faktura eller trekkes direkte fra mobilkonto.

- Tjenesten gjør det enkelt for brukeren som slipper å hente kinobillett på forhånd eller løpe rundt for å finne vekslepenger til parkering. Dersom parkeringen løper ut om 15 minutter kan brukeren sende en tekstmelding og betale for mer tid, forteller Johnsen.

For å benytte SmartPay må brukeren være fylt 18 år. Løsningen gjør det sikkert å identifisere brukeren og gir en ekstra garanti på identitet og lovlighet. For eksempel vil en bruker som spiller på Rikstoto via SmartPay garantert være 18 år, som er kravet for å spille.

Løsningen er også sikker ved at PIN-koden kan endres umiddelbart, dersom for eksempel noen skulle se koden. Har brukeren mistanke til mislighold, kan han ringe til kundeservice som i løpet av halvannet minutt sperrer mobilen.

Telenor Mobil jobber nå med å finne flere butikker og forhandlere som kan være med i løsningen. I dag har operatøren samarbeid med 35 aktører innen alt fra bestlling av billetter, kino, brus og sjokolade fra automater til betaling til humanitære organisasjoner som Røde Kors.

Etter sommeren åpner Telenor Mobil for kjøp av flybilletter over mobilhandel, som er et samarbeid med Norwegian.no.

Telenor Mobil har i dag 2,3 millioner mobilabonnenter.

Til toppen