Stadig langt flere mobilbrukere i Europa enn i USA

Mens en rekke europeiske land har over 80 prosent mobilpenetrasjon, henger de viktigste markedene i USA etter med et snitt på 53 prosent.

Nye tall fra det amerikanske analyseselskapet Telephia viser at mobilpenetrasjonen i de 35 største markedene i USA økte fra 50 prosent i juni 2002 til 53 prosent i desember. Bare én by hadde en mobilpenetrasjon på større enn 70 prosent, Greenville i delstaten South Carolina med 71 prosent.

Andre kjente byer på listen over de seks med størst mobilpenetrasjon var St. Louis (Missouri) med 69 prosent, Orlando i Florida med 65 prosent, Atlanta i Georgia med 64 prosent, hovedstaden Washington DC med 64 prosent, og Boston i Massachusetts med 63 prosent.

Analyseselskapet eMarketer mener disse tallene kan sammenliknes med tall fra en tilsvarende undersøkelse som Forrester Research gjennomførte i Europa i mars i fjor. Den gjennomsnittlige mobilpenetrasjonen for hele Vest-Europa ble anslått til 77 prosent – altså godt over det mest ”mobile” markedet i USA – mens land som Finland, Norge og Sverige hadde penetrasjonstall på henholdsvis 89 prosent, 88 prosent og 87 prosent. Også Italia, Storbritannia, Østerrike, Nederland og Tyskland lå mellom 77 prosent og 87 prosent.

Les også:

Mobilpenetrasjonen i Europa forklarer at det er langt større interesse der enn i USA for 3G-tjenester, mener eMarketer. De mest ettertraktede 3G-tjenestene i Europa er e-post over mobiltelefon, nedlasting av musikk, og evne til å se videosnutter.

eMarketer mener det er to hovedgrunner til at Europa fortsatt leder USA innen mobilpenetrasjon. Den ene er at amerikanerne slipper tellerskritt på lokale samtaler med fast linje, mens det er tellerskritt på både faste og mobile forbindelser i Europa. Den andre er at GSM fungerer over alt i Europa, mens amerikanerne kan aldri være sikker på å få forbindelse når de reiser i sitt eget land, på grunn av ulik dekning med gjensidig inkompatible teknologier som TDMA, CDMA og GSM.

Til toppen