Stadig mer gratis Internett: I dag kom Telia på banen

Telias variant av gratis Internett kommer nå, og inkluderer e-postadresse og gratis websider. Gratis pris: Lokaltakst.

- Innføring av en nasjonal lokaltakst har økt konkurransen på Internett-aksess betydelig, sier direktør for forbrukermarkedet i Telia Norge, Nils Katla, til digi.no. Nå lanserer også Telia nye aksess-tilbud, som blant annet inkluderer gratis Internett.

I dag overføres alle Telias kunder til selskapets nye aksess-tilbud "Internett Xpress pluss", som koster like mye som det gamle tilbudet men inneholder 10 e-postadresser, 100 Mb hjemmesideområde og barnefilter. Katla sier at kunder som tegner seg som faste Telia-kunder med selskapet som fast forvalg kan få en ytterligere rabatt på 70 prosent. I dette tilbudet ligger også en ekstra rabattmulighet ved i InternettBonus koster 10 kr per måned og gir 20 prosent rabatt på lokaltaksten.

Telias gratis-tilbud heter "Internett Xpress go", er helt uten abonnementsavgift, inneholder en e-postadresse og et hjemmesideområde (10 Mb) og koster vanlig lokaltakst.

- Med våre nye Internett-tilbud vil vi både gi et ekstra incentiv til våre eksisterende Internett-kunder til å bli telefonikunder. Jeg tror de andre aktørene overdriver folks ønske om å få tilleggstjenester, og har derfor valgt å tilby en gratis-pakke til alle som ønsker det, uten å knytte dette opp mot noe kundeforhold til selskapet, sier Katla til digi.no

Katla sier at etter at Telenor innførte en riksdekkende lokaltakst har Norge blitt et av de enkleste markedene i Europa å starte som Internett-leverandør i, siden en i dag kan nøye seg med en node ett sted. Dette har økt konkurransen i markedet, og gitt flere nye aktører.

- Jeg føler vel at spesielt Telenor, men også til dels Tele 2 har lansert mer defensive Internett-tilbud basert på en strategi om å beholde sine eksisterende kunder på betal-abonnementene, sier han og legger til at selskapets nummer tre rolle i det norske markedet for Internett betyr at selskapet ikke trenger å ta hensyn til dette.

For Katla tror de fleste av selskapets kunder til slutt vil ende med gratis-tilbudet, og ser for seg en utvikling i Norge lik den i Storbritannia der ulike gratistilbud til slutt vil ta over hele markedet.

- Konsekvensen er større konkurranse på Internett, og for forbrukerne er jo dette glimrende, sier Telia-direktøren.

Til toppen