FORBRUKERTEKNOLOGI

Stadig mer skal få små harddisker

Ut med minne - inn med knøttsmå harddisker. Seagate lanserer elleve nye til forbrukermarkedet for å snu den negative trenden.

7. juni 2004 - 08:32

Ifølge Wall Street Journal, forbereder diskprodusenten Seagate en av sine aller største lanseringer denne uka. Elleve nye produkter skal vises, blant annet selskapets første én tommers disker. Assortimentet utvides spesielt med tanke på forbrukermarkedet. Seagate regner med at de nye produktene skal øke deres dekning av det samlede globale diskmarkedet fra dagens 70 prosent til 95 prosent.

Harddisker er i stadig større grad i ferd med å bli standardvare, og i motsetning til leverandørene av lagringssystemer, har diskprodusentene problemer med lønnsomheten. Seagate måtte selv før helgen revidere sine anslag for inneværende kvartal og varsle 3000 oppsigelser.

    Les også:

Diskmarkedet er delt i svært ulike segmenter, rettet mot datasentre og servere, PC-er, bærbare PC-er og forbrukerelektronikk. Forbrukersegmentet omfatter blant annet spillmaskiner, videoopptakere, musikkspillere, PDA-er og kameraer.

Den største nyheten fra Seagate blir selskapets første én tommers disker med kapasiteter opp til 5 gigabytes. Her utfordrer Seagate konkurrenter som Hitachi og to forholdsvis nyetablerte produsenter – amerikanske Cornice og kinesiske GS Magicstor. Seagates én tommers disker er beregnet spesielt på musikkspillere og digitale kameraer.

En annen ny Seagate disk er beregnet på personlige videoopptakere med kapasitet på opptil 400 timer med analoge tv-programmer.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.