Rovio trenger å fokusere på sine kjerneområder, heter det i pressemeldingen. Selskapet vil nå si opp flere hundre ansatte. (Bilde: Thorpe Park Resort)

mobilspill

Stadig tynnere i rekkene hos Rovio

Har lufta gått ut av ballongen?

Finske Rovio ble verdenskjent via mobilspillfenomenet Angry Birds som ble først lansert i 2009. Resten er historie: Angry Birds ble ikke bare dominerende i markedet for mobilspill med 13 spill gitt ut under paraplyen i løpet av årene som fulgte, men også store mengder lisensierte produkter som leketøy, tegnefilmer, bøker, samt parkattraksjoner, dedikerte butikker og til og med en fullverdig kinofilm som er under utvikling.

Les også: Kapret Angry Birds-grunder

I år lanserte Rovio Angry Birds 2, den første fullverdige oppfølgeren, selv om det er det 15. spillet i serien.

Mobilspill viser seg imidlertid nok en gang å ikke være den evigværende pengemaskinen man gjerne tror på forhånd, og heller ikke Rovios suksess kunne være.

Reduksjoner

Dermed er det duket for en stor kuttrunde hos selskapet, og hele 260 stillinger skal kuttes. Det utgjør omtrent en tredjedel av selskapet og skal omfatte de fleste avdelinger.

Dette er ikke første gangen: I oktober i fjor ble 130 ansatte sagt opp.

Les også: Sinte fugler på slankekur

I pressemeldingen forteller Rovio at det trengs mer fokusert satsning på kjerneprodukter: spill, medier og forbrukerprodukter. Fundamentale endringer er nødvendige, og en slankere Rovio er essensielt for å møte fremtidige utfordringer, sier sjefen Pekka Rantala i pressemeldingen.

Rantala innrømmer at Rovios vekst var eksepsjonell de siste årene, noe som førte til at selskapet gjorde for mye på en gang.

Nedskjæringene skal imidlertid ikke omfatte produksjonen av den animerte filmen som er basert på Angry Birds og skal ha premiere neste år.

I løpet av 2014 skal inntjeningen fra leketøy og relaterte produkter ha falt med 43 prosent, men en del av planen for neste år skal likevel være en stor satsning på produkter relaterte til spillet, blant annet et samarbeid med Lego.

Til toppen