Stadig uavklart mellom SOL og DinSide Auksjon

DinSide og SOL er fortsatt i forhandlinger om hvordan de skal løse dragkampen om 40.000 auksjonsmedlemmer etter at SOL giftet seg med svenske Bid2Day og britiske QXL.com er i ferd med å overta DinSide Auksjon.

Det første tegnet på at avviklingen av samarbeidet mellom SOL og DinSide på auksjonssiden ville gå som smurt, kom da SOL i en pressemelding annonserte at de skulle ta med seg alle medlemmene når de skulle starte samarbeidet med Bid2Day på nyåret.
Les:
Det innebærer at de to samarbeidspartnerne, som formelt skal avslutte samarbeidet i mars neste år, i realiteten diskuterer hvem som har opphavsretten til den store kundemassen som i oktober ble anslått til 32.000 registrerte brukere.


Ansvarlig redaktør i DinSide, Bernhard Steen, sa den gang at han ville kjempe for medlemmene sine. Og siden har han altså solgt nettopp auksjonsbiten til en utenlandsk aktør, nærmere bestemt børsnoterte QXL.com som har en børsverdi på over 14 milliarder kroner.

På pressekonferansen bekreftet Steen og investor Jan Skøien at alle de registrerte brukerne er med på lasset.

Steen vil overfor digi.no i dag ikke direkte kommentere avtalen med QXL.com, men sier følgende:
- Før avtalen ble underskrevet, ble det gjennomført due diligence med QXL. Der har alle opplysninger blitt lagt på bordet. Det viste seg at QXL ville ha dealen uansett.

- Så du føler ikke at det var prematurt å selge auksjonsbiten før forhandlingene med SOL er ferdig?

- Ikke mer prematurt enn den avtalen SOL inngikk med Bid2Day, mener han.

Steen sier at dette i realiteten er å skape storm i et vannglass:

- For å si det enkelt, vi er i diskusjoner om mange ting. Samtalene foregår i gemyttelige former. Vi tror absolutt dette vil løse seg. Begge parter er jo oppegående, sier Steen og mener at de er veldig innstilt på å finne fram til løsning.

SOL og DinSide har ikke bare hatt et samarbeid på auksjonsbiten, men har også et redaksjonelt samarbeid gående. Dermed har begge partene mye å risikere hvis forholdet skulle låse seg helt. SOL sørger for distribusjon på kjerneområdene til DinSide (bil, økonomi og data), mens innholdsaktøren på sin side betaler for trafikken de får.

Administrerende direktør Kirsten C. Idebøen bekrefter overfor digi.no at de to partene er i samtaler om innholdet av kontrakten som foreligger mellom SOL og DinSide.

- Dette er ikke avklart ennå. Eierskapet til medlemmene er et hovedpunkt i forhandlingene, det stemmer det, sier hun.

Idebøen opplyser at samarbeidet med Bid2Day skal starte i april neste år, og ambisjonene er å bli det største nettauksjonshuset i Norden. Samarbeidet med Bid2Day gjelder hele Norden og kommer som en følge av at SOL kjøpte 51 prosent av det svenske auksjonshuset tidligere i år.

Men for å bli størst, må de altså slåss med DinSide Auksjon som nå blir en konkurrent.

- Vi tar salget av DinSide Auksjon til QXL til etterretning. Vi må forholde oss til den konkurransen som er til enhver tid, sier Idebøen.

Til toppen