Ståkarakter til Hakon

Hakon-gruppens Rett Hjem har forbedringspotensial. Men det er den beste mat-handletjenesten til nå, skriver Razorfish Sprays Jan Omdahl.

For et par uker siden påpekte jeg det sørgelige faktum at samtlige satsinger på dagligvaresalg på nettet lå nede for telling. Samtidig oppfordret jeg Rimi-Hagen til å ha mer is i magen enn sine konkurrenter når hans Hakon Rett Hjem-tjeneste ble lansert denne uken. Jeg skrev også at mye ville henge på kvaliteten på tjenesten som ble lansert.

Vel, nå er tjenesten ute - og det kunne vært atskillig verre. Riktig nok har Hakon som sine forgjengere på nettet valgt å lage noe som primært fremstår som et bestillingsverktøy, ikke som en mer menneskelig nettbutikk. Her kunne man utvilsomt hatt mye å lære av Amazon og de andre store i netthandel - man får ikke så veldig lyst til å handle mat hos Rett hjem. Matgleden er godt kamuflert, for å si det slik.

Designen skal jeg forbigå i stillhet, og navigasjonen er heller ikke udelt imponerende. At man for eksempel må klikke flere ganger for å få oversikten over alle varene innenfor en valgt underkategori som grønnsaker, er irriterende. Forbedringspotensialet er utvilsomt til stede, men det viktigste er på plass: Det er greit å finne frem, ting virker og de virker raskt.

I min handlekurv ligger det nå varer for 660 kroner, og hvis levering og kvalitet på varene holder mål, har Hakon vunnet seg en kunde. Helt til det dukker opp en nett-konkurrent der jeg også kan handle fersk parmesan, soltørkede tomater, ruccola-salat og balsamico-eddik...

Til toppen