Som forskningsleder for medieavdelingen hos Norsk Gallup Institutt, er Futsæter nå igang med å gjøre seg oppdatert på internasjonal litteratur innenfor elektronisk oppslagsmåling.
- Det er et ganske omfattende arbeid. Det er mye litteratur på dette området internasjonalt,og vi vurderer hvilke løsninger vi skal velge, sier Futsæter. Han regner likevel med at det vil komme en tjeneste på dette området på nyåret.
- Vi ser at det er et behov for å få inn noen med objektive tall på dette markedet. Vi ønsker å samarbeide med Schibsted Nett og Telenor Online vil vi forsøke å utarbeide en standard, men vi har ikke begynnt med detaljene i dette arbeidet ennå.
Norsk Gallup Institutt er det største instituttet for medieundersøkelser i Norge. Innenfor avis- og ukebladsutgivelser brukes instituttets tall som valuta overfor annonsørene.
De første uavhengige målingene på Internett i går ble presentert i Sverige, viste at oppslagstallene der lå omtrent 20 prosent lavere enn avisenes egne tall.