Start.no omOrganizerer e-posttjenesten

Dagbladet var lei tekniske problemer og trakk seg fra den gratis e-posttjenesten. Ifølge Organizer er de tekniske problemene nå over, og tjenesten har vært stabil siden mai. Da hadde Start/Dagbladet allerede tatt sin beslutnig om å lansere en egen e-posttjeneste.

Start.no (som er drevet av Start Network ASA og eid av DB Medialab (som igjen er 100 prosent eid av Dagbladet) med 49 prosent og Powertech med 49 prosent. De siste to prosentene eier Start Toppfotball AS. For den som måtte lure...) har 150.000 medlemmer og alle disse har en e-postkonto hos Start.no.

Denne har frem til forrige uke helt eller delvis vært driftet av den norske gratis e-posttjenesten Organizer. Men nå vil ikke DB Medialab-redaktør Arne Krumsvik leve med de tekniske problemene lenger. Han sier til digi.no at e-posttjenesten fra Organizer har vært Starts største tekniske problem.

- Vi har hatt problemer med stabiliteten til Organizer i lang tid. Nå så vi oss nødt til å finne en ny løsning, forteller Krumsvik.

Før sommeren begynte Start delvis å implementere sin egen e-posttjeneste, og forrige uke ble Organizer kuttet ut for godt.

Daglig leder i Organizer, Tom Hauge, sier til digi.no at det har vært viden kjent at Organizer hadde tekniske problemer i begynnelsen.

- Organizer var en enmannsbedrift, og Dagbladet var svært frustrerte i begynnelsen. Segmentor kjøpte seg inn i desember i fjor og i mars hentet vi inn 20 millioner kroner, nettopp med det for øyet å rydde opp i systemet og få stablilteten og teknikken på plass. Nå er vi 17 ansatte, har byttet system fra Pearl til Java, og har to personer dedikert til support, forteller Hauge.

Han hevder at Organizers e-posttjeneste har vært stabil siden mai. Da hadde Start, ifølge Hauge, allerede tatt sin beslutning om å etablere en egen e-posttjeneste.

For Organizer er dette lite dramatisk. - Vi leverer funksjonalitet til mange nettsteder, og er i samtaler med flere store aktører, sier Hauge videre.

Blant samarbeidspartnerne er CNN, Spray, ABC Startsiden, HjemmeNett, Propaganda, Computerworld og Microsoft MSN.

Hauge sier selskapet har stor trafikk andre steder og nå er på full fart inn i Sverige og Finland. - Vi har 313.000 registrerte brukere, og rundt 30 prosent av disse registrerer seg direkte fra våre sider. 80.000 av de registrerte brukerne er aktive.

Til toppen