Israelske IDF har betydelig tilstedeværelse på sosiale medier. Storbritannia starter nå en egen avdeling i hæren dedikert til sosial krigføring. (Foto: IDF/Instagram)

Starter «Facebook-styrke»

Britisk brigade for informasjonsalderen.

En ny enhet i den britiske hæren skal spesialisere seg på krigføring i sosiale medier, skriver avisen The Guardian.

Den nye styrken skal bestå av rundt 1500 personer, og skal aktiveres i løpet av april. Mannskapene hentes inn fra øvrige avdelinger i hæren, og teamets ansvar skal være «ikke dødelig krigføring». Det vil si at styrken skal forsøke å kontrollere informasjonsflyten i sosiale medier, noe blant annet israelske IDF allerede er blitt flinke på.

De israelske militære styrkene er tilstede i kanaler som Facebook, Instagram, Twitter og Youtube, og skal bruke disse flittig til å nå ut til brukere som de vanligvis ikke engasjerer. Under den siste konflikten i Gaza skal både IDF og den militære vingen til Hamas ha brukt Twitter for å kommentere hendelsene, og flere ganger diskutert direkte med hverandre over sosiale medier.

Også situasjoner i Ukraina, Syria og Irak blir for tiden tett dekket i sosiale medier, gjerne av deltakende parter. Både den britiske og amerikanske hæren skal tidligere ha blant annet ønsket å få mer informasjon om de sosiale aktivitetene til IDF, og nå ser det ut til at i alle fall britene prøver seg på mer kontrollert og planlagt tilstedeværelse på sosiale plattformer.

Den 77. brigaden, som avdelingen heter, søker etter soldater som har god kjennskap til sosiale medier og gjerne journalistisk erfaring. Hæren innser at det finnes metoder å føre krig på som ikke nødvendigvis er voldelige.

77. brigade får også kallenavnet «Chindits», som var en enhet under andre verdenskrig som tjenestegjorde i India og Burma. Brigaden var kjent for ukonvensjonelle taktikker, inkludert diverse former for gerilja-krigføring. Det er tydeligvis denne arven informasjonskrigerne skal videreføre.

Til toppen