Starter felleskjøp for netthandlere

I dag morges åpnet en ny norsk medlemsbutikk på Internett. Bak tjenesten står en lang rekke kjente investorer, blant annet Øivind Robbestad, Øystein Tvenge og Tharald Brøvig.

Ideen kommer fra USA, men CoShopper.no er først ute i Norge med en rendyrking. Ved å samle mange kunder som skal ha samme varen, kan man forhandle seg frem til bedre priser. Dersom over ti kunder bestiller en vare, lover coshopper.no store rabatter.

Internett-butikken som åpnet i dag fokuserer på it og elektronikk-produkter. Selskapet tilbyr en produkter som mobiltelefoner, høyttalere og båtmotorer og lover rabatter på flere tusen kroner. Etterhvert skal selskapet også selge dyrere varer som flybilletter, biler og ferdighus, forteller daglig leder Lars Grini til digi.no.

- Våre priser vil ligge 20-30 prosent under gjennomsnittlig gatepris. Prosentvis blir rabattene lavere på dyrere varer, men vi forhandler med flere bilimportører og vil kunne tilby enkelte modeller med et avslag på 20-50.000 kroner, hevder Grini.

Bak CoShopper står det en liste med investorer som ville gjort andre gründere grønne av misunnelse. Selskapet samarbeider med Øivind Robbestads Nethouse-gruppe - daglig leder, teknisk drift og handelssystem kommer fra selskaper under Robbestad. Nethouse-gruppen er også den største aksjonæren med 24 prosent. Største enkeltaksjonær er Grini selv.

Hvor mye penger som er skutt inn vil ikke selskapet opplyse, men på eiersiden har Robbestad fått med seg en lang rekke finanskjendiser - blant gründerne står Nicolai Prydz (tidligere informasjonsleder i Global Money Games) og Arild Spandow (tidligere Online Club-sjef) oppført.

På eierlisten står IT-investorene Tharald Brøvig, både Torstein og Øystein Tvenge, Arne Næss og Erik Klaveness. Grini er ikke bekymret for at rollen Prydz og Næss spilte i Global Money Games-skandalen skal ramme coshopper.no.

- Vi er et helt annerledes selskap og Arne Næss var en av dem som tapte penger på Global Money Games, sier Grini.

Grini påpeker også at Coshopper.no skiller seg kraftig fra de mange auksjonstjenestene som har dukket opp.

- Vi tror brukere raskt vil tipse hverandre om vår tjeneste, fordi de selv tjener på at antall brukere øker. Hos en auksjonstjeneste stiger prisene etter hvert som det blir flere brukere, påpeker han.

Målet er å få 15-20.000 registerte bruker innen jul. Allerede i løpet av neste sommer skal CoShopper ha etablert seg i Sverige og Danmark, for selskapet har registrert navnet coshopper.com

- Vi har europeiske planer og USA er ikke fremmed for oss. Hvis vi lykkes internasjonalt, vil vi selvfølgelig søke en børsnotering, bekrefter Grini til digi.no.

Til toppen