RESULTATERFINANS

Starter nettbutikk i distriktene

Datavarehuset-gründeren Tom Schmidt er tilbake med en butikk som kombinerer nettet og lokal service på en ny måte.

8. mai 2003 - 11:17

Hvordan kan man kombinerer nettbutikkens muligheter med vanlig butikkers service og fysiske fordeler? Tom Schmidt mener han har funnet en mulighet som retter seg et lite utnyttet marked: Distrikts-Norge.

Schmidt er ikke en dotcom-jypling. Han kastet seg tidlig på PC-bølgen og bygget opp Datavarehuset som ble Norges største PC-kjede. Schmidt forutså konsolideringen i bransjen og solgte seg ut. Siden har han arbeidet med en styrespak-formet mus og tatt det med ro med sine barn.

Først nå satser han på Internett, men ikke i form av en ren nettbutikk. Hans nye butikk skal kombinere nettet og vanlige butikker.

Slik virker det: Schmidts nye selskap skal imporere billig underholdningselektronikk fra Kina. Schmidt satser på ikke-merkevarer, for han hevder at mye slikt utstyr som digitale kameraer, DVD-spillere og surround-anlegg lages på de samme fabrikkene som Sony og de kjente merkevarene bruker.

- Alle mente at nettbutikkene skulle bli distriktenes venn, men det er folk i byene som handler på nettbutikkene. Det samme gjelder postordre. Noe av forklaringen er kanskje at folk i distriktene drar til en butikk både for å handle og møte folk, sier Schmidt.

Han skal derfor tilby små, frittstående butikker innen IT, jernvare og elektrovare sitt vareutvalg. Produktene skal markedsføres over nettet og selges der, men kundene velger å kjøpe den nærmeste medlemsbutikken.

Schmidt stiller ingen krav til butikken hva plassering, størrelse eller annet gjelder. På nettsidene til directbuy.no fremgår det at kunder i Bodø betjenes av noe som høres ut som et rent hentelager.

- Kundene skal få opp en liste over butikker i sitt distrikt som de enten kan bestille fra eller komme å se på og kjøpe hos. Dette vil øke tryggheten for de mange som i dag ikke handler på nett, mener gründeren.

Han har selv startet en butikk i Oslo, og arbeider med rekrutteringen av butikker. Målet er 100-150 butikker over hele Norge.

- En ringerunde til uavhengige butikker i Østfold og Troms avdekket en stor interesse. forteller Schmidt til digi.no.

Vareutvalget - billig underholdningsteknologi - gir en annen fordel. Fordi det ikke lønner seg å reparere slikt utstyr, slipper man et service-apparat - kunden får ny vare, lover Schmidt.

Foreløpig ligger det tre varer på forsiden av directbuy.no - en DVD-spiller til 795 kroner, et surround-lydanlegg til 1995 kroner og høyoppløslig digital-kamera til 2990 kroner. Men velger du butikk, får du se et større utvalg.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.