Starter salg av film med fildeling i Europa

Film og TV-giganten Warner gjør et viktig hopp: Selskapet skal starte salg av film og TV-episoder i Europa - med P2P-teknikk.

Den amerikanske film og TV-bransjen har vært bremseklossen for en IKT-bransjen som har ønsket å selge innhold over internett. Men i fjor høst gav film og TV-bransjen opp - trolig på grunn av all piratkopieringen. I USA kan nå kunder kjøpe både film og TV-episoder fra en rekke leverandører over satellitt, kabel og gjennom iTunes.

Foreløpig ligger USA langt foran - filmene norske og europeiske kunder kan bestille over ADSL, kabel eller satellitt er ganske gamle. De legges ut for salg først seks måneder etter DVD-versjon er kommet ut.

Det er derfor et viktig gjennombrudd at film- og TV-giganten Warner Bros, en del av Time Warner, nå sier de skal lansere en direkte-salgstjeneste i Europa. Time Warner er blant annet hovedeiere i AOL.

Og det er ikke noen fremtidsversjoner - In2Movies skal åpne i mars - først i Tyskland, Sveits og Østerrike, skriver Reuters. Det tyskespråklige markedet skal brukes til å teste ut tjenesten, og så skal Warner spre den til andre land, forteller selskapet.

Det mest overraskende er kanskje likevel måten Warner skal selge filmen sin på. Med et avansert system for rettighetsstyring vil bruke både kunne kjøpe filmen direkte fra In2Movies - eller fra hverandre. Om Warner skal dele ut et eget fildelingsprogram eller rett og slett la brukere dele filmer over systemer som BitTorrent, er foreløpig ikke klart.

Warner Bros. lover å selge ganske nye filmer - og TV-serier som "The O.C". Salget av en ny film skal i motsetning til hvordan det fungerer i dag i Europa starte samtidig som DVD-versjonen slippes. Det er tradisjonelt startskuddet på deling av piratversjoner på nettet, selv om noen brukere ser på versjoner som er filmet med kamera i en kino.

Målet til Warner er å angripe ulovlig fildeling med et lovlig alternativ.

- En av de mest effektive våpnene for å redusere piratkopiering er å tilby et lovlig, enkelt å bruke-alternativ, sier Kevin Tsujihara, sjef for Warners Home Entertainment Group til Reuters.

Til toppen