Starter salget av mobil-adresser

En bred allianse av IT og teleselskaper markedsfører en ny type nettadresser for å gire opp mobil nettsurfing.

Hvordan skal en vanlig nettside, skapt for en PC-skjerm med minst 1024-bildepunkter i bredde, kunne brukes på en mobiltelefon? Løsningene er mange, blant annet har norske Opera en nettleser som stabler om sidene.

En annen og kanskje bedre strategi er å lage nye nettsider bare beregnet på mobiler. For at brukere skal forstå at dette er sider for mobiler, står nå en stor gruppe IT- og telegiganter delvis bak et nytt toppdomene. Et toppdomene er en type nettadresser alle brukere i verden kan bruke, som for eksempel .com eller .org.

Salget av ".mobi"-adresser starter på tirsdag. Det tyske Dotmobi som står bak forsøket, men selskapet skiller seg fra tidligere forsøk på å gjøre butikk på mangelen av .com-adresser. For Dotmobi har fått penger fra gruppe av verdens største IT- og teleselskaper.

Microsoft, Nokia, Vodafone, Samsung og T-mobil er noen av aktørene som støtter Dotmobis forsøk på å få fart på nettsurfing med mobiler. Håpet er at de nye adressene skal skape et tydeligere skille mellom nettadresser for PCer og mobiler og promotore mobil internett-bruk.

Det har vært gjort mange forsøk på å promotere nye toppdomener hittil, men de fleste har feilet. Det norske forsøket på å gjøre .name-adresser populært har stort sett strandet sammen med adresse-typer som .info og .aero.

Her kan du lese mer om mobi-domener.

Til toppen