Startsiden leverer stort overskudd

Daglig leder Espen Udland i ABC Startsiden kan rapportere et overskudd på 3,42 millioner kroner de første syv månedene i år til Telenor.

ABC Startsiden var et av de selskapene som greide seg i motvinden på Internett i fjor. Omsetningen endte på 12,7 millioner kroner, og driftsresultatet var på pluss 458.000 kroner.

Nå begynner det imidlertid å ta av for nettportalen, selv om omsetningen fortsatt er beskjeden i forhold til størrelsen. Portalen er ett av Norges mest besøkte nettsteder.

I de syv første månedene av året har Startsiden omsatt for 9,77 millioner kroner. Omsetningen på samme tid i fjor var på 6.68 millioner, det vil si en økning på over tre millioner.

Samtidig er driftsresultatet på hele 3,42 millioner, det vil si en driftsmargin på rundt 35 prosent.

Daglig leder Espen Udland i Startsiden er strålende fornøyd med fremgangen, som også gjenspeiler den generelle inntektsøkningen i nettbransjen i 2003. Etter flere år med restruktureringer og kutt i kostnader begynner nå resultatene så smått å bli positive på grunn av økte inntekter.

- Annonsørene har oppdaget Internett og investerer markedskroner ikke minst i ett av Norges største nettsteder. Internett er rett og slett blitt stuerent, mener Udland og sier at medierådgiverne som fordeler annonsekronene også har blitt mer nettvennlige.

- Mediebyråene har profesjonalisert seg og de interaktive avdelingene er bedre

skolert enn tidligere. Dessuten bruker flere næringer nettets infrastruktur. Flyselskaper og reiseliv generelt, banker, nettbutikker og andre tar i bruk nettet som distribusjonskanal

og ser nettannonsering som en naturlig del av nettopp denne infrastrukturen. I tillegg er det fremdeles kostnadseffektivt og annonsere på nett, mener han.

Startsiden ble startet av Tom W. Ottmar i 1996, en tidligere NRK-journalist. Portalen har vært konsekvente i å basere sin virksomhet på journalistiske prinsipper med sin pekersamling, bransjeoversikt, nyhetsoversikt, søkemotorer og kategorioppbygging.

I tillegg har Startsiden trukket annonsesalget innomhus etter å ha sagt opp avtalen med annonseselskapet AdLink.

- Startsiden har restrukturert annonsesalget, vi har kuttet ut eksterne salgspartnere og ansatt to fulltidsselgere. Dermed har vi kontroll på inntektsstrømmen. Dessuten er vi i ferd med å skape flere kommersielle produkter tilpasset Startsidens brukere, fordi kompetansen sitter i eget hus, sier Udland.

ABC Startsiden er eid med 83,75 prosent av Telenor, mens Schibsted eier 16,25 prosent i portalen.

Til toppen