Startsiden med ny søketjeneste

Norges nest største nettsted fortrenger Google med egen søketjeneste basert på Fast.

Markedet for nyttesøk er i sterk vekst for tiden. Brukerne størmmer til, og det gjør annonsørene også, og dermed vil alt som kan krype og gå i bransjen lansert og utvidet sine søketjenester.

Startsiden.no er definitivt blant aktørene i bransjen som går oppreist. På forrige offentlige ukesmåling fra TNS Gallup var de nest størst i Norge, med 1,43 millioner unike brukere.

Derfor kan det skape en del bølger i det norske markedet når selskapet nå lanserer sin egen søketjeneste, og gir den klart mest og best plass blant søkemotorene på sin forside.

Startsidens nye søketjeneste er en mellomting mellom en klassisk søketjeneste og en internettkatalog. Startsiden hittil har vært en katalog med andres søkemotorer.

Den nye tjenesten gir nemlig mulighet til søk kun på nettsidene som er registrert hos Startsiden. Søket er altså ikke begrenset til informasjonen som er tastet inn i katalogen, men heller ikke så bredt som et vanlig søk.

På denne måten håper Startsiden å kunne gi mer kvalitetssikrede treff. Deres 70.000 pekeroppføringer er alle godkjent av deres redaksjon. Utgangspunktet blir dermed et helt annet enn med vanlig robotindeksert søk.

En sideeffekt av dette kan være å gi bedrifter som ennå ikke er oppført på Startsiden et spark bak så de tar initiativ til å bli oppført.

Samtidig får Google et lite tupp bak. De ryker nemlig ut av Startsidens hovedsøk på norske sider, både som søkemotor og annonseleverandør, forteller Jørgen Kjøge Næss i Screenresort, et selskap som selger tjenester knyttet til reklame og synlighet på nett.

ABC-søk, som tjenesten heter, er nemlig utviklet i samarbeid med Fast, som dermed får nok en fjær i hatten. Samtidig mister Googles annonseprogram Adwords disse kundene til Overture.

Overture er kjøpt opp av Yahoo, og er i ferd med å skifte navn til Yahoo Search Marketing, men navneskiftet har ikke nådd Norge.

Overture leverer fra før annonser til blant annet MSN i Norge, forteller Næss, men Google Adwords er fremdeles langt større blant hans kunder som bruker begge.

- Adwords leverer i dag tre-fire ganger så mye trafikk til våre kunder som Overture, for de kundene det er rimelig å sammenlikne, sier han.

Google er likevel fremdeles Startsidens foretrukne leverandør på søk utenfor Norge, både når det gjelder søketjenesten og annonser.

Lanseringen av ABC-søk forrykker også maktballansen i en annen del av markedet.

- ABC Søk leverer bedriftssøk fra Opplysningen 1881. Dette bør gi disse bedriftsoppføringene betydelig mer trafikk enn det de har fått hittil, og konsekvensen kan være at 1881 blir en bedriftskatalog som de fleste bedrifter bør vurdere å være registrert i, i tillegg til Kvasir og Gule Sider, mener Næss.

Opplysningen1881 er Telenors tidligere opplysningstjeneste, som kom meget skjevt ut på internett, men som i år har startet en storstilt aksjon for å komme tilbake på banen. De største aktørene i dette markedet er Eniro og Findexa.

Til toppen