Staten åpner digital skjema-sentral

Nå går papirmølla mot slutten. Etter to og et halvt år ruller staten for alvor ut Altinn-systemet.

En EU-rapport gjennomført av Cap Gemini Ernst & Young viser at Norge er blitt forbigått av seks land på offentlige e-tjenester. Danmark har i dag 75 prosent av sine tjenester på Internett. Østerrikes offentlige tjenestetilbud på nett har blitt over 40 prosentpoeng mer avansert i forhold til 2001, mens norske tjenester bare er 10 prosent bedre.

    Les også:

Det knytter seg derfor stor spenning til Altinn som er en elektronisk kanal for næringslivets rapportering til offentlige myndigheter. Over 80 offentlige skjemaer er i dag tilgjengelige på Altinn.

Kanalen skal fra 1.mai administreres fra Næringsdepartementet som igjen kan plassere Norge blant de fremste på e-forvaltning. Brønnøysundregisteret, SSB (Statistisk Sentralbyrå) og Skattedirektoratet er foreløpig med i samarbeidet.

- En forenklet digital innrapportering kan gi store tidsbesparelser og gevinstrealiseringer i form av større effektivitet forteller underdirektør Kari Bjørke i Næringsdepartementet til digi.no.

Utviklingsarbeidet av Altinn har pågått i to og et halvt år og ble ferdigstilt i desember. Nå begynner utrullingen. Aksjonærregisteret var det første tilgjengelige med elektroniske skjema for innrapportering. Til tross for kanalens korte levetid, har over 40 prosent av aksjeselskapene nå rapportert gjennom Altinn. Også innsending av momsoppgaver er blitt tatt flittig i bruk med over 8.000 brukere i februar.

- Ved neste sending i april forventer vi enda flere momsoppgaver over Altinn, sier Bjørke.

I Norge er 32 prosent av tjenestene rettet mot privatpersoner, mens hele 63 prosent av tjenestene er tilgjengelige for næringslivet.

Altinn har nettopp lagt ut skjema for selvangivelsen for næringsdrivende, som har skapt noe innkjøringsproblemer. Dette skylde samkjøringsproblemer mellom de forskjellige systemene, mener Bjørke som viser til en oppsiktvekkende pågang til registeret.

Altinn jobber aktivt med andre etater som Rikstrygdeverket, Statens Lånekasse, Konkurransetilsynet, Post- og Teletilsynet, Arbeidsmarkedsetaten, Arbeidstilsynet, Statens Landbruksforvaltning og Kredittilsynet.

Statens Lånekasse er nå i ferd med å teste ut en fullverdig PKI-løsning, som også Altinn kan være interessert i å integrere i sine systemer. Det er nettopp på sikkerhet og autentiseringsløsninger Norge har vært dårlig. Etter hvert kan det knytte til seg etater som jobber med sensitive personalopplysninger med dertil høyere krav til sikkerhet i forhold til pinkode-systemet i dag.

Bjørke er godt fornøyd med utviklingen over tjenester på nettet, og mener EU-rapporten for ensidig peker på det negative. Hun viser til Taylor Nelsen Sofres-undersøkelsen i Financial Times som til motsetning forteller at det bare er Danmark som ligger foran Norge på e-forvaltning.

Til toppen