Staten vil ikke ha markedsføringshjelp

Kreativt Nett tok i bruk en svært eksklusiv logo på en av sine nettjenester. Først etter flere måneder kom det brev fra logo-eieren.

Nettselskapet Kreativt Nett har etablert en serie nettjenester, blant annet norgeonline.com. Både med navn og med logo har Kreativ Nett forsøkt lage en portal som skiller seg ut. I tillegg til navnet, har selskapet brukt riksvåpenet - det røde skjoldet med løven og øksen - som logo.

Etter at en leser tipset oss, ringte digitoday.no i august til Utenriksdepartementet, som styrer bruken av riksvåpenet.

- Vi har varemerkeregistrert riksvåpenet og det er bare staten som har lov til å bruke det. Vi har klaget til Kreativt Nett på epost og fått løfte om at det skal fjernes, sa Eldbjørg Haug, underdirektør i diplomatseksjonen i UD til digitoday.no

Hva som har skjedd er ikke klart, men først i forrige uke mottok Kreativt Nett et brev fra Utenriksdepartementet.

- Nå har de klaget, og vi skal rette oss etter dette, sier Johnny Omark i Kreativt Nett til digitoday.no.

Til toppen