Statoil skaper ISDN-trøkk

Compaq/Telenors gullkantede Statoil-avtale om å levere å levere hjemme-PCer til samtlige av oljeselskapets 13.000 ansatte fører til en massiv omrokering i Telenor Installasjons montørstab.

- Det sier seg selv at det stiller høye krav til oss når det dumper inn kontrakter i den størrelsesorden det er snakk om i Statoil-avtalen, sier administrerende direktør Jan Kåre Pedersen i Telenor Installasjon. Det blir Installasjon som må stille med montørene når Telenor skal oppfylle kontrakten om å levere ISDN internett-tilgang til Statoils 13.000 ansatte.

Telenor har tidligere forregnet seg grovt på størrelsen av installasjonsjobben som kreves for å legge inn og oppgradere eksisterende telefonlinjer til ISDN. Telenor Privat, som har solgt 12.000 ISDN-Basis-abonnement siden tjenesten ble lansert i oktober 1996, har i enkelte områder i landet operert med to måneders ventetid før montørene kommer på døra hos kunden. Spesielt i Oslo har pågangen vært større enn ventet, noe som har gitt lange ventetider. I skrivende stund ligger den gjennomsnittlige ventetiden på cirka én måned, ifølge informasjonssjef Elisabeth H.Gjølme i Telenor Privat.

Nå er spørsmålet om de 13.000 Statoil-ansatte må belage seg på lang tid i ventekø, eller om Telenor Installasjon rekker over alle de nye ISDN-kundene. Ifølge Jan Kåre Pedersen vil det ikke bli noe problem - selv om altså Statoil-avtalen alene innebærer en dobling av dagens abonnementsantall for ISDN-Basis.

- Vi har over 2900 montører å ta av i Telenor Installasjon, så dette skal gå bra. Vi vil nå hente inn ekstra mannskap fra ulike deler av landet for å konsentrere innsatsen i områder der behovet er størst. Det har vi gjort med hell i Oslo, hvor ventetiden på ISDN nå er halvert til en måned. Nå gjøres det samme i Stavanger og Bergen, slik at det ikke blir lengre ventetid hverken for de som allerede står i kø eller for de som blir nye kunder gjennom Statoil-avtalen, sier Pedersen til Digi:tele.

Til toppen