Statskanal kupper Internett-markedet

I Storbritannia mister TV-kanalene til BBC seere på grunn av sterkere konkurranse. Men trafikken på nettstedet til statskringkasteren er på vei oppover. Nå er tjenesten nummer to i Storbritannia - med Yahoo! ett hestehode foran.

For første gang i TV-historien har BBC One under 30 prosent seerandel blant britene.

I 1998 har BBCs publikumsandel falt til 29,5 prosent fra 30,8 prosent året før, ifølge Broadcast Audience Research Bureau. Nedgangen skyldes blant annet lanseringen av Channel 5 i 1997 (4,3 prosent andel i fjor), og fragmenteringen i markedet ved den hurtige utberedelsen av kabel- og satellittkanaler.

Den hardeste konkurrenten ITV har også falt fra 32,9 til 31,7 prosent i fjor, men blir slått av BBC One og Two som har en samlet markedsandel på 40 prosent.

Mens BBC sliter litt på TV-markedet, begynner kringkasteren å få igjen for de 241 millioner kronene som BBC Online brukte på Internett bare i 1997. Den store satsingen på nye medier har vært omstridt blant briter, ikke minst politikere som har ment at dette ligger for mye utenfor kjernevirksomheten som er statsfinansiert allmennkringkasting.

Likevel viser flere undersøkelser at nett-tjenestene har slått godt an i hjemlandet. En undersøkelse viser at BBC leder nyhetskampen på web, mens den ferskeste viser at BBC er større enn både Lycos UK og Excite UKT og kun bak Yahoo! UK & Ireland.

Det er Internet User Monitor, foretatt av Fletcher Research i Storbritannia, som viser dette, og resultatene er gjengitt i det amerikanske reklamebladet Advertising Age.

Undersøkelsen ble foretatt i desember og 12.000 nettbrukere deltok. Av disse hadde 42 prosent besøkt BBCs hjemmeside i løpet av de siste to ukene. Bare Yahoo! UK & Ireland har større trafikk, hvor hele 61 prosent av deltakerne i undersøkelsen hadde vært innom.

På tredje og fjerde plass kom søkemotorene Lycos UK og Excite UK med henholdsvis 30 og 28 prosent.

En tredjedel av briter med nettilgang bruker mindre tid på å se på TV, og bare tre prosent av denne gruppen ser mer på TV.

- Ettersom nettbrukere forlater TV-apparatet, fortsetter mange et forhold til BBC gjennom datamaskinen, uttaler William Reeve, forskningsansvarlig på Fletcher Research.

Til toppen