Statskanalen skal kuppe SMS-markedet

NRK skal i fremtiden utnytte sine ressurser bedre. Fremtiden er allerede om én måneds tid, når NRK skal kuppe tekstmeldings- og mobilmarkedet.

Både ringetoner, fotball, nyheter og interaktiv TV står på menyen når Norsk Rikskringkasting om én måneds tid lanserer sine nye SMS-tjenester.

Hittil har kanalen brukt tekstmeldinger som medium i forbindelse med sin satsing på tekst-TV på nettet, samt som tilbakemeldingskanal for seerne i programmer som Sommeråpent og Redaksjon 21.
Les mer om NRK og nye medier:
Populært med tekst-TV på Internett og mobiltelefon
- Vi jobber med å legge tjenesten over på NRKs portal, slik at vi får brandet den gjennom NRK og ikke Telenor. Vi skal lage en meny som segmenterer tjenesten etter aldersgruppe, med nyheter, kultur og lignende. I tillegg skal vi legge ut ringetoner fra tradisjonelle NRK-programmer, sier markedssjef i NRK Aktivum, Lene Hordvik, til digitoday.


NRK Aktivum tar seg av de kommersielle planene som skal gjøre NRK konkurransedyktig overfor TV 2 og de andre aktørene på TV-markedet.

Allerede har en rekke aktører etablert seg på ungdommens kommunikasjonsdomene, SMS, med blant annet nyheter, vitser, bilder til mobiltelefondisplayet og lignende.

Les mer om SMS:
Nytter ikke å angre på dårlige blondinevitser på mobilen...
NRK-Sporten satser på mobil-nyheter
Student-info via mobilen
Hittil har NRK brukt Telenor som sentral for tekstmeldinger, men alle tjenestene skal flyttes over til NRKs eget nummer, 1999. Da Redaksjon 21 ba seerne om tilbakemeldinger via SMS, var responsen overveldende, ifølge programleder Knut Olsen.


Allerede i midten av september kan man vente seg en viss forsmak på hva NRK vil gjøre for å kuppe mobilmarkedet, skal man tro Hordvik: Kanalen skal levere OL-stoff til mobilen, og OL starter som kjent om bare få uker.

Til toppen