RESULTATERFINANS

Stavelin jakter på svenske Internett-konsulenter

Svein Stavelin, som har plukket opp Adcore og Razorfish Norge det siste året, er absolutt åpen for muligheten å inkludere konkursboet til Razorfish i Sverige i sin portefølje.

28. jan. 2002 - 10:48
Svein StavelinCreuna

Ambisjonen strekker seg til hele Skandinavia, og han jakter nå på kandidater i Sverige.

Razorfish AB


- Vi skal etablere et skandinavisk konsulentselskap og kikker på alle fornuftige kandidater i Sverige. Det er helt naturlig for oss også å kikke på Razorfish, sier Stavelin til digi.no.

- Er dere i konkrete samtaler med selskapet i forbindelse med konkursen?

- Det har jeg ingen kommentar til.

Ifølge administrerende direktør Robert Keil i Razorfish Norge ser styreleder og VD Per Jauring i Razorfish AB på potensielle løsninger for selskapet.

- De har egentlig hatt en veldig sunn virksomhet med svært flinke medarbeidere og gode kunder. Problemet har vært kostnadsbasen og det store etterslepet fra tidligere år, mener Keil.

Et av det store problemet skal ha vært en langsiktig leiekontrakt i kostbare lokaler som selskapet ikke har greid å komme ut av. På høyden av dotcom-bølgen trodde man på vekst i det uendelige og møtte brått veggen da virkeligheten viste seg å være noe annerledes.

Per i dag er det 62 svenske nettkonsulenter som mister jobben hvis ikke Jauring finner en løsning.

Uansett er det slutt for Razorfish-navnet i Europa. I Norge er 31 konsulenter allerede flyttet sammen og snart integrert med resten av Creuna, som etter fusjonen nesten rommer 100 personer i Norge.

Per i dag er det de tidligere norske eierne i Geelmuyden.Kiese som har rettigheten til navnet. Razorfish-navnet er bundet opp de nærmeste to årene i avtalen med Creuna og kan ikke overdras til andre selskap.

En liknende avtale skal amerikanske Razorfish Inc ha gjort med alle sine europeiske virksomheter.

- Hadde det ikke vært bedre å videreføre et navn som allerede er innarbeidet i det norske markedet, Stavelin?

- Jo. Hadde vi hatt anledning til å swappe navnet, hadde vi muligens gjort det, sier han.

Han har imidlertid ikke noe fasit på hva som er smartest når et selskap er midt oppe i vanskelig og turbulente tider - å holde fast ved merkenavnet eller bytte det.

Stavelin må uansett bygge et helt ferskt navn i det skandinaviske markedet og ha klokkertro på at det blir et friskt pust i et tøft konsulentmarked

- Jeg synes vi har kommet fram til en vel så bra løsning med Creuna, sier han.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.