Stavrum raser mot DN

Dagens Næringsliv påstår at TV 2 Interaktiv leier ut journalister til Telenor mot betaling. - Det er en helt legitim virksomhet vi driver. Dessuten foretar DN klare presseetiske brudd, hevder TV 2-sjef Gunnar Stavrum.

Sjefen i TV 2 Interaktiv, Gunnar Stavrum, er meget sint på Dagens Næringsliv.

I dagens utgave i "Etter Børs"-seksjonen hevder den rosa avisen at TV 2 Interaktiv leier ut sine journalister til Telenors portal djuice mot betaling i forbindelse med "Volvo Ocean Race" og den norske båten "Djuice Dragons" som styres av Knut Frostad. Journalistene skal produsere nyhetssaker om den Telenor-sponsede båten.

- Våre journalister er ansatt i redaksjonen. Ingen journalister hos oss har avtale med Djuice. Vår redaksjon vurderer Volvo Ocean Race som en hvilken som hels annen hendelse. Er det noe vi har blitt kritisert for hos oss etter å ha skrevet ni saker på TV2.no, er det vår manglende dekning, sier han til digi.no.

Dagens Næringslivs kritikk går imidlertid på at TV 2s journalister leverer stoff til en sponsor mot betaling. Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Per Edgar Kokkvold, sier til Dagens Næringsliv at dette er urent farvann og at ingen journalister kan mene at dette er uproblematisk.

Stavrum hevder imidlertid at dette faktisk er uproblematisk. Virksomheten er skilt ut i en egen prosjektgruppe som er kommersiell og som leverer stoff til ulike oppdragsgivere.

- Vi har en prosjektgruppe som leverer stoff til Djuice sine sider mot betaling. Der står Djuice som avsender. Dette må da være helt i orden og ikke i strid med Vær Varsom-plakaten. Jeg mener vi har vært svært nøye med å skille aktivitetene på Volvo Ocean Race. Prosjektgruppen er fullstendig adskilt fra redaksjonen og lederen for gruppen rapporterer direkte til meg, forklarer Stavrum.

Dermed sier Stavrum at dette er ansatte som driver tradisjonelt PR-arbeid mot kommersielle kunder.

Dette endrer ikke bildet av saken for Dagens Næringsliv:

- Ingenting hadde vært bedre for oss enn å ha med det. Men Stavrum ville ikke svare verken ja eller nei da jeg ringte ham på telefon. Opplysningen ville uansett ikke endret saken på noen måte for oss, jeg tror også utenforstående ville oppfattet dette som en intern sak for TV 2 Interaktiv. Vi hadde skrevet saken uansett, sier journalist Osman Kibar til digi.no. Kibar skrev saken for Dagens Næringsliv.

Men Stavrum stopper ikke der i sin kritikk. Han beskylder Kibar for å ha brutt en avtale med ham og dermed handlet uetisk. Bakgrunnen er at DN skriver i artikkelen at Stavrum ikke ønsket å kommentere dette muntlig, men kun tok 'henvendelser per e-post':

- Jeg blir forbannet når DN skriver at jeg ikke vil svare på spørsmålene. Jeg ble lovet å få spørsmålene på e-post, men det kom ingenting. Jeg hadde til og med to personer som satt sammen med meg som kan bevitne det jeg sier, sier Stavrum til digi.no som mener dette er skikkelig lavmål av DN.

- Hvor er etikken, spør sjefen i TV 2 Interaktiv som tidligere har vært journalist i nettopp Dagens Næringsliv.

Osman Kibar tar kritikken med tilsynelatende knusende ro:

- Jeg stilte ham et titalls spørsmål under telefonsamtalen. Blant svarene jeg fikk, var at vi ikke kunne få detaljer, at avtalen var konfidensiell og så videre. Da jeg til slutt ba Stavrum svare ja eller nei på om det overhodet eksisterte en avtale, ville han ikke svare på det heller.

- Men han hadde jo tidligere i intervjuet i Dagens Næringsliv i dag innrømmet at det eksisterte en avtale?

- Jo, du har forsåvidt rett i det. Men dette illustrerer bare den totale avvisningen jeg møtte, til tross for at dette egentlig ikke var noen hemmelighet. 'Hvis du vil ha noe svar, så må du sende e-post, sa han'. Da sa jeg "greit, fint og ha det bra', sier Kibar.

- Jeg synes det er underlig at han som journalist bruker den type metoder. Som journalist må han svare på det han blir spurt om, sier Kibar videre og mener at Stavrum trekker opp et av de eldste triksene som finnes:

- Det er et jo et velkjent knep fra pressede kilder at man snur det hele rundt og angriper journalisten og avisen. Vi kan stå inne for alt det vi har skrevet i Dagens Næringsliv i dag, avslutter Kibar.

Til toppen