Stekt, kokt, dampet, posjert, brassert eller rått?

I morgen lanseres en ny nettjeneste som skal favne både bredt og dypt på ernæringsbiten. Dette skal være et nettsted både for vanlige forbrukere og for fagpersoner som vil ha råd og tips om ernæring.

Det siste halve året har Maria Thommessen jobbet døgnet rundt med ernæringstjenesten DinKost - og som gründere flest har hun hittil måttet klare seg uten å få lønn. Marias plan er å bygge opp et fullservice-senter, og første del, eller første bein om du vil, er klar til lansering i morgen.

Denne delen er en tjeneste for vanlige forbrukere. Her kan man få råd om kosthold og ernæring, man kan stille spørsmål til ernæringsfysiologer og få svar som legges ut på en egen "personlig side", man kan lese oppskrifter, teste eget kosthold (for eksempel kolesterol-innhold), og mye annet.

Dette skal være gratis for brukeren, og Maria regner med at fire eller fem ulike ernæringsfysiologer vil jobbe med DinKost enten på frilans-basis eller på heltid om ikke lenge.

- Vi får se på pågangen, og forme tjenesten mer etter hvert, sier Thommesen i et intervju med digitoday.no.

Andre nett-helsetjenester som Doktor Online eller NettDoktor tar også for seg ernæringsbiten, men DinKost ønsker å gå i dybden, og bli det foretrukne nettstedet på ernæring.

- Senere på høsten vil vi lansere tjenester for profesjoner som jobber med ernæring. Det blir en mer skreddersydd tjeneste, for eksempel for helsepersonell, forteller redaktøren.

Thommesen planlegger å tjene penger på tre ting. Det første er annonsører og sponsorer. Det andre er å opparbeide kunder som bruker betaltingsjenesten til DinKost. Fra 1. november skal brukerne kunne få konsultasjon eller veiledning i forbindelse med sitt eget kosthold, og de vil også kunne følges opp med et åtte til tolv ukers vektreduksjonsprogram basert på personlig korrespondanse. Det tredje er "offline-delen" av virksomheten, som går på kursing og foredrag.

- Vi har ansatt en kokk også. Han blir en viktig brikke, og skal drive produktutvikling og konsulenttjenester, sier Thommesen som forøvrig synes det har vært ganske slitsomt å være gründer.

- Vi har satt opp tre bein, så får vi se på hvilken andel de ulike beina får etter hvert.

Til toppen