Stemmegjenkjenning gir SAS-ansatte nye passord

Det at ansatte glemmer passord er et ressurskrevende problem for mange bedrifter. SAS ser ut til å ha funnet løsningen.

Scandinavian IT Group og Voice Provider har utviklet en stemmestyrt tjeneste for identifisering og passordhåndtering hos flyselskapet Scandinavian Airlines System. Dette skal øke sikkerheten og samtidig redusere utgiftene når personalet har glemt sitt passord.

I en pressemelding fra Scandinavian IT Group fortelles det at tjenesten aktiviseres ved at den ansatte ringer og legger igjen et stemmeavtrykk. Hvis den ansatte har glemt passordet til et av de interne systemene, kan vedkommende ringe tjenesten. Brukeren vil da automatisk bli identifisert ved hjelp av stemmen, altså en form for taleverifisering. Hvis identifiseringen godkjennes, vil systemet generere et nytt passord til brukeren.

Scandinavian IT Support Center i Norge, Sverige og Danmark fungerer som en virtuell avdeling og håndterer ifølge pressemeldingen over 200.000 IT-relaterte supporttjenester for SAS. Passordhåndtering når medarbeiderne i SAS har glemt sitt passord utgjør en ikke ubetydelig del av dette.

- Tidligere var passordhåndteringen manuell og ble utført av et personale som behøves til andre, mer kvalifiserte oppgaver, sier Tom Christensen, sjef for Scandinavian IT Support Center.

- Medarbeiderne i SAS er ikke alltid bundet til et kontor eller til en fast plass, men de fleste har tilgang til telefon. Derfor passer denne løsningen godt, forteller Christensen.

Siden det er så enkelt å utdele nye passord, vil systemet også kunne brukes der man ønsker at folk skal bytte passord med jevne mellomrom.

Til toppen