Åpen kildekode-tjenesten Google Code legges helt ned om ti måneder. (Foto: digi.no)

Google Code

Stenger åpen kildekode-tjeneste

Google mener behovet har blitt borte.

Google kunngjorde i går at Google Code-tjenesten skal lenges ned. Selve nedleggelsen skjer først den 25. januar 2016, men allerede i går ble muligheten for å opprette nye prosjektet deaktivert. Eksisterende prosjekter vil kunne oppdateres fram til den 24. august.

Behovet forsvant

Google oppgir to årsaker til nedleggelsen. Den viktigste er at behovet for tjenesten har blitt vesentlig redusert.

– Da vi startet prosjekt-hostingtjenesten Google Code i 2006, var det et begrenset med slike tjenester. Vi var bekymret over både pålitelighet og stagnasjon, så vi handlet ved å gi åpen kildekodefellesskapet en ekstra valgmulighet. Siden da har vi sett at et bredt utvalg av bedre prosjekt-hostingtjenester, slik som GitHub og Bitbucket, har blomstret, skriver Chris DiBona, direktør for åpen kildekode hos Google.

Han skriver videre at mange av prosjektene som tidligere holdt til i Google Code, allerede har flyttet til de større tjenestene. Google selv har flyttet nærmere tusen av selskapets egne prosjekter til GitHub. En voksende andel av prosjektene er igjen, er preget av misbruk og spam, noe som har ført til at det meste av administrasjonen av tjenesten nå handler om å håndtere misbruk.

Migrering

DiBona opplyser at det finnes flere verktøy for migrering av prosjekter fra Google Code til GitHub, Bitbucket og SourceForge. Nedleggelsen berører forøvrig ikke Google Hosted Libraries.

Nyheten har ikke blitt særlig godt mottatt av dem som fortsatt har prosjekter i Google Code, skal man tolke kommentarene til kunngjøringen. Begrunnelsene varierer, fra generell misnøye med GitHub til tap av nedlastingstellere.

Google Code er ikke den første tjenesten Google har lagt ned, og det blir garantert ikke den siste. Langt fra alt selskapet tar i, blir til gull. Google har gjennom årene lansert svært mange tjenester med full forståelse for at bare noen av dem vil vise seg å være levedyktige, i alle fall over tid. En rekke ganger har selskapet bommet helt på hva de potensielle brukerne har ønsket seg eller har behov for, andre ganger har tjenestene ikke nådd opp i konkurransen mot andre, ofte etablert, tjenester.

 

Til toppen