Stengte ut alle kundene etter sikkerhetsblemme

Kunder som logget seg på hos Telenor fikk se andre kunders konfidensielle opplysninger.

Telenors datterselskap Bredbandsbolaget i Sverige måtte i hui og hast stenge ned tilgangen til sine kunders systemer, etter et større teknisk problem der konfidensiell kundeinformasjon ble tilgjengelig for andre enn kunden selv.

Når brukere logget seg på tirsdag kveld og onsdag morgen, ble de styrt inn på feil brukerkonto.

– Jeg kan gå inn og titte på fakturaer, lese e-post, se spesifikasjoner og lignende. Jeg ser alt, sier Matti Koukka, en av Bredbåndsbolagets kunder til Computersweden.se.

Hvor mange problemet gjelder, er ikke klart, men Telenors datterselskap valgte å stenge tilgangen for alle, for sikkerhets skyld.

– Det stemmer at vi har stengt ned innloggingen til kundenes sider. I går ettermiddag merket vi at et par kunder kunne logge seg inn på en annen kundes konto. Våre teknikere begynte umiddelbart å jobbe med det, men vi vet fortsatt ikke hvordan dette har skjedd, sier Tobias Gyhenius, i Telenors svenske pressetjeneste, til avisa.

Telenor vet fortsatt ikke hva som har skjedd og de vil ikke åpne systemet opp igjen før de har funnet ut av det.

– Det her handler først og fremst om kundenes sikkerhet. Vi kommer ikke til å sette tjenesten i gang igjen før vi er helt sikre på hva som forårsaket problemet og vet at det ikke kommer til å skje igjen, sier Gyhenius til avisa.

Til toppen