Sterk bedring i Superoffice

Superoffice går bedre etter å ha slitt en stund. Programvare-delen av selskapet tjente 3,5 millioner kroner etter å ha solgt for 26.4 millioner kroner, men butikkjeden sliter med lav fortjeneste.

Une Amundsen i Superoffice kan koste på seg et smil etter han i dag morges la frem hyggelige regnskapstall. Selskapet tapte 14,8 millioner kroner i fjor og har nå gjennomført en større ryddejobb der selskapet blant annet fusjonerte inn butikkjedene Officeline og Office.

Som en del av ryddejobben har Superoffice også langt ned sine datterselskapene i USA, Spania og Tjekkia til fordel for en fokusering på de sentraleuropeiske og skandinaviske markedene.

Dette har gitt resultater. Totalt omsatte Superoffice for 111 millioner kroner og oppnådde et resultat på 5,2 millioner kroner mot et tap på 1,2 millioner kroner i første kvartal i fjor. Av dette utgjør programvaredelen som selger kundeoppfølgingsystemet en omsetning på 26,4 millioner kroner og mesteparten av fortjenesten.

Amundsen har tidligere fortalt at han planlegger å skille ut Officeline og PC-butikkjeden Office som et nytt børsnotert selskap. Han har også uttalt at han vurderer oppkjøp av komplementære produkter og virksomheter i Europa. Dette begrunner han med at markedet for salgsstøtteverktøy er i sterk vekst og spås en lysende fremtid av analyseselskapet Gartner Group.

Det første oppkjøpet er allerede gjennomført: SuperOffice har kjøpt opp sin lille norske konkurrent Radar Software. Radar omsatte i 1998 for 13,5 millioner kroner med en margin på ti prosent.

Til toppen