Sterk digital vekst

C-Cube leverte meget sterke resultater torsdag. Selskapets datterselskap DiviCom var den største bidragsyteren. DiviCom en strategisk samarbeidspartner for Tandberg Television.

C-Cube Microsystems økte resultatet med 39 prosent siden andre kvartal 1997 etter en omsetningsvekst på 16 prosent. Selskapet omsatte for 82,5 millioner dollar i andre kvartal 1998 og leverte et resultat på 10,7 millioner dollar.

- Hoveddelen av inntektene dette kvartalet kom fra kommunikasjonsvirksomheten, ledet av DiviCom, kodek-brikker og vår set-top silikon-virksomhet, sa Alexandre Balanski i C-Cube torsdag.

Samarbeidet mellom Tandberg Television og DiviCom ble formalisert i april 1997 i form av en distribusjonsavtale. Selskapene sa da at de ville samarbeide ved at Tandberg Television skulle utvikle og selge egne mottakere, prosesserings- og kontrollprodukter sammen med DiviComs kodere og multipleksere. Samtidig skulle DiviCom innlemme Tandberg Televisions produkter i sine systemløsninger.

Etter dette har Tandberg Television og DiviCom etablert felleskontor i Storbritannia og det har vært snakk om samarbeid i Asia og Frankrike.

Det siste kvartalet har C-Cube kapret en storkontrakt med British Digital Broadcasting (BDB) som bygger ut det jordbundene digitale tv-nettet i Storbritannia. Tandberg Televison er "involvert" i denne utbyggingen, men har ikke villet gi informasjon om hvordan eller i hvilket omfang.

DiviCom annonserte for kort tid siden et samarbeid med Reuters-eide TIBCO Software. Denne avtalen beveger selskapet mer i retning av såkalt "Web-casting" og sanntids "push-informasjon" via satellitt og kringkasting.

C-Cube kjøpte Divicom høsten 1996. Selskapet er notert på NASDAQ og er kapitaliser til 750 millioner dollar.

Til toppen