Sterk interesse for store nettverksspill

Dataspillselskapet trengte mer penger og investorene stod i kø for å putte penger i nettverksspill.

Utviklingen i dataspillselskapet Funcom har svingt sterkt gjennom årene. Fremdeles er 1998 toppåret for selskapet, men investorene har åpenbart voldsom tro på de to nye spillene selskapet nå arbeider med.

I går fikk selskapet på plass en rettede emisjonen og utnytter dermed deres siste tidens kraftig aksjekurs-hopp.

Selskapet hentet 145 millioner kroner og er nå priset til 1.456 millioner kroner.

Dette er ikke verst for et selskap som selv i gode år har tjent lite penger. Funcom laget spill for en rekke plattformer, men har de siste årene fokusert på nettverksspill som lar titusenvis av spillere slåss og samarbeide over nettet i store fanatsiverdener.

Funcom lever i dag av "Anarcy Online", men arbeider med både "Age of Conan" og 'Dreamfall: The Longest Journey'.

Funcom hadde sitt beste år i 1996, da selskapet fikk et resultat før skatt på 2,3 millioner kroner. I fjor tapte selskapet 9,4 millioner kroner og til sammen har selskapet tilsammen tapt 23 milloner kroner.

"Emisjonen skal brukes til å øke Funcoms strategiske og operasjonelle fleksibilitet, " skriver selskapet.

Til toppen