Sterk kundevekst for Salesforce.com

Når årsomsetning på 2 milliarder dollar på nettbasert kundeløsning.

Det web-baserte CRM-verktøyet Salesforce.com fortsetter å tiltrekke seg nye kunder. Selskapet kunne torsdag presentere resultater for andre kvartal som viste sterk vekst i omsetningen.

Årstakten på omsetningen overgikk i kvartalet 2,1 milliarder dollar, noe selskapet i en pressemelding hevder er første gang for et selskap som leverer sine bedriftstjenester utelukkende i nettskyen.

Omsetningen for andre kvartal endte på rekordhøye 546 millioner dollar, en vekst på 38 prosent fra samme periode i fjor. Kontantstrømmen fra driften var på positive 83 millioner dollar, en oppgang på 9 prosent fra samme periode i fjor. Men nettoresultatet endte med et tap på 4,27 millioner dollar, mot et overskudd på 14.7 millioner dollar samme periode i fjor.

Prognosene for tredje kvartal ble oppjustert, og selskapet forventer å omsette for mellom 568 millioner og 570 millioner dollar i inneværende kvartal. Dette er høyere enn forventningene i markedet, melder Bloomberg News.

I andre kvartal ble det registrert 6.300 nye kunder netto fra foregående kvartal, noe som gjør at selskapet nå har 104.000 kunder. Dette er en vekst på 21.600 kunder, eller 26 prosent fra samme tid i fjor.

Salesforce.com var tidlig ute med å selge programvare som en service levert online, i stedet for den tradisjonelle programvarepakken selskapene måtte installere og drive selv. Software som tjeneste er et område som er i sterk vekst. Gartner forventer at det vil omsettes for 12,1 milliarder dollar, 65,6 milliarder norske kroner, i denne sektoren i 2011. Dette vil i så fall være en oppgang på 21 prosent fra 2010.

Men på trass av sterk vekst gjorde dette ikke at aksjene til Salesforce.com løftet seg på børsen i New York torsdag. I et elendig børsklima falt aksjene med nærmere 10 prosent torsdag. Aksjene i selskapet har falt 14 prosent på New York børsen så langt i år.

    Les også:

Til toppen