Sterk mobilvekst for NetCom Systems

Det svenske mobilselskapet Comviq økte antallet abonnenter med 17 prosent det siste kvartalet. Kundeavgangen er fremdeles rundt 20 prosent og selskapet øker sin markedsandel.

NetCom Systems AB la frem resultatet etter første halvår mandag ettermiddag. Datterselskapet Comviq viser en meget god utvikling.

Omsetningen det i første halvåret ble 1,3 milliarder svenske kroner for Tele2 ABs mobiltelefon-virksomhet, som altså går under navnet Comviq. Driftsresultatet fra denne omsetningen ble hele 477 millioner svenske kroner.

Det er i stor grad økt salg av kontantkort som øker antallet abonnenter. Av Comviqs totalt 1.063.000 kunder er 438.000 kontantkortkunder.

Etter første kvartal i år hadde selskapet 322.000 "kontantkunder". Veksten i andre kvartal fordeler seg altså med 116.000 nye kontantkort-abonnement og 42.000 nye faste abonnenter.

Comviq har en brutto kundeavgang (churn) på de faste abonnentene på cirka 20 prosent. Selskapet har klart å holde dette nivået i lenger tid.

Samtaletiden per abonnent per måned økte fra 99 minutter til 112 minutter fra andre kvartal 1997. Antallet ringeminutter har svingt en del og det siste oppgitte tallet på antall ringeminutter er fra årsslutt og på 79 minutter per kunde per måned. (Dette tallet er også eksklusive kontantkort-abonnentene).

Det svenske mobilselskapet opplyser at gjennomsnittlig månedlig inntekt per kunde nå ligger på 391 svenske kroner mot 335 kroner på samme tid i 1997.

NetCom Systems sier i en pressemelding at Comviq i løpet av det siste halvåret har økt sin markedsandel i det svenske mobilmarkedet og nå tar 39 prosent av alle nye abonnement.

NetCom Systems eier gjennom Comviq International 25 prosent i norske NetCom GSM ASA.

Til toppen